21 mars 2015

Förlåt mig

Titel: Förlåt mig
Originalets titel: Forgive me (2013)
Författare: Lesley Pearse
Översättare: Britt-Marie Thieme
Serie:-
Antal sidor: 447
Utgivningsår: 2014
Förlag: Damm Förlag 
Utläst: 7/3

Första meningen:"Flora sparkade av sig skorna, drog klänningen över huvudet och slängde den på sängen.

Handling
Eva hittar sin mamma, Flora, livlös i familjens badkar. Hon har  begått självmord. Men en olycka kommer sällan ensam och kort efter tragedin avslöjar Evas pappa Andrew att han inte är hennes biologiske far. Det visar sig att Flora har testamenterat Eva en tidigare okänd ateljé i London. På begravningen får Eva även veta att hennes mamma varit en firad konstnär och en uppsluppen festprissa innan hon gifte sig med den stele Andrew och blev en resignerad hemmafru. Mystiken tätnar när Eva söker sig bakåt i sin mammas dunkla fotspår, fast besluten om att ta reda på vem som är hennes riktige pappa och vad som drivit mamman till att ta livet av sig. Samtidigt tycks någon vara beredd att gå till ytterligheter för att Eva inte ska lyckas.

Mina tankar
Det var min mamma som rekommenderade att jag skulle läsa denna bok. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den, men jag kan börja med det som jag tycker är bra. Boken är ganska lättläst och spänningen hölls uppe väldigt länge i boken. Floras historia var den som berörde mig mest och det var mest intressant att läsa om hur Eva följde i hennes fotspår för att ta reda på vem som var hennes biologiska pappa.

Jag irriterar mig verkligen på flera av karaktärerna i boken, framförallt Eva. Jag kan förstå att hon känner sig vilse och sorgsen efter sin mammas bortgång, men det blir nästan lite drama queen över henne. Jag irriterar mig också på hur de flesta männen framställs och att Eva är så fruktansvärt beroende av dem, det blir nästan så att hon går från en kille till den andra. Hon är inte självständig!

Jag tycker också att boken är för lång den hade lätt kunnat kortas ner minst 50 sidor. Efter att ha läst denna bok av Pearse, så känner jag mig också osäker på om jag ska ge henne en ny chans.

Betyg: 2/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Kaosutmaningen: Läs en bok med ett pronomen i titeln (19)

4 kommentarer:

  1. Jag har läst Rosie av författaren och älskade den!

    SvaraRadera
  2. Har ett par böcker av henne i hyllan men har inte läst dem än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog läsa några fler av henne, har en känsla av att hennes romaner som är mer historiska kanske är bättre :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...