11 april 2015

Janusstenen

Titel: Janusstenen
Originalets titel: The Janus Stone (2010)
Författare: Elly Griffiths
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ruth Galloway #2
Antal sidor: 295
Utgivningsår: 2010
Förlag: Minotaur 
Utläst: 30/3

Första meningen: "En lätt bris drar genom det höga gräset uppe på kullen".

Handling
Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är: ett människooffer till guden Janus. Under romartiden var det nämligen under just väggar och dörrar som dessa begravdes. Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats, där man har hittat skelettet av ett barn.

Kriminalkommissarie Harry Nelson, som mer än gärna arbetar tillsammans med Ruth Galloway, får hand om fallet. Finns det något samband? Och varför denna koppling till romersk mytologi? Till råga på allt är Ruth gravid, och Nelson är den lika överraskade som lyckliga fadern - Nelson som har fru och barn där hemma. När Ruth börjar trakasseras av en anonym förföljare inser både hon och Nelson att de är en mörk hemlighet på spåren.

Mina tankar
Det är väldigt länge sedan jag läste den första delen i serien, säkert över ett år sedan. Jag trodde att jag skulle ha glömt bort ganska mycket, men som tur var så kom jag ihåg mycket mer än vad jag trodde. Att få återstifta bekantskapen med Ruth Galloway och Harry Nelson känns lite som att återse gamla bekanta och upptäcka att det inte alls hade gått någon tid sedan man träffade dem.

Jag gillar verkligen sättet som Janusstenen är skriven på och det känns som att man kommer väldigt nära Ruth och Nelson. Tempot är inte speciellt snabbt, men i det här fallet så gillar jag det lite mer långsamma tempot. Det gör att man riktigt kan sjunka in i och njuta av boken. Dessutom är den väldigt lättläst och väldigt spännande. Jag gillar också humorn som dyker fram med jämna mellanrum.

Jag är inte speciellt intresserad av arkeologi, men Ruth gör det intressant och jag gillar verkligen allt man får reda på om de romerska och grekiska kulturerna. I boken finns det också en hel del som har att göra med den romerska mytologin och olika gudar och kulturer.

Ruth, Nelson och Cathbad har blivit mina favoritkaraktärer, i och för sig har jag bara läst två böcker. Jag vill verkligen bara ha mer av Ruth och Nelson och det är tur att jag har några böcker kvar innan jag har läst ikapp serien, men jag har redan lånat på mig den tredje delen.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Flickan under jorden

Kaosutmaningen: Läs en bok om gudar (6)

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

7 kommentarer:

  1. Låter lovande. Jag har läst första boken och tänkt läsa denna men det har inte blivit av. Blev lite mer sugen på att fortsätta med serien nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker verkligen du ska fortsätta läsa serien! ☺

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Jag har läst alla böcker som finns på svenska, och de är riktigt bra allihop! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar verkligen tills jag får fortsätta läsa serien, har låbat hem tredje delen så förhoppningsvis dröjer det inte så länge :-)

      Radera
  3. Jag gillar verkligen Elly Griffiths böcker, i huvudsak för hennes sätt att skriva och det sköna persongalleriet. Deckargåtorna är ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också om hennes böcker, de är lättlästa och jag gillar karaktärerna :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...