21 maj 2015

Recensioner: Sagan om Isfolket bok 41-42

Titel: Demonernas fjäll
Originalets titel: Demonenes fjell  (1988)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #41
Antal sidor: 252
Utgivningsår: 2009
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 2/5

Första meningen:
"Det rådde en underlig dager den vårkvällen 30 april 1960".

Handling
Nataniel Gard var den som blivit utvald att leda kampen mot Isfolkets onde stamfader, men för att klara detta måste han få hjälp, och det var den svårt drabbade Tova Brink och Ellen Skogsrud som blev hans närmaste allierade. Men skulle Tengel den onde låta sig besegras, måste alla tänkbara resurser sättas in i striden. Därför samlades hela släkten vid Demonernas fjäll, där mycket skulle avslöjas - både på gott och ont ...

Mina åsikter
Denna del tyckte jag var riktigt bra! Man börjar knyta ihop de olika släktleden och får reda på en massa om de tidigare medlemmarna av Isfolket och om Tengel den onde. Jag tyckte verkligen om att flera av de karaktärer man tidigare följt kommer tillbaka, t.ex. Tula, Shira, Tengel den gode, Silje, Villemo och många fler. Det känns verkligen att man närmar sig slutet. 

Betyg: 4
/5


_________________________________________________________________________________

Titel: Lugnet före stormen 
Originalets titel: Stille før stormen (1988)
Författare: Margit Sandemo
Serie: Sagan om Isfolket #42
Antal sidor: 250
Utgivningsår: 2009
Förlag: Schibsted förlag
Utläst: 9/5

Första meningen:
"Hans namn var Morahan".

Handling
Efter Isfolkets hemliga möte i Demonernas fjäll stod det klart att kampen mot Tengel den onde skulle bli mycket svårare och farligare än någon hade trott. Fem av Isfolkets medlemmar gav sig av mot Tröndelag och Isfolkets glömda dal - och blev då varse att Tengel den onde hade en stor skara anhängare på jakt efter dem ...

Mina åsikter

Tempot i den här boken tyckte jag var otroligt snabbt och den gick väldigt fort att läsa. Återigen känns det som att fler och fler trådar knyts ihop och jag gillade verkligen alrunans historia. Boken slutade med en riktigt cliffhanger så jag ser fram emot att läsa fortsättningen. 

Betyg: 3
/5

Andra recensioner
Sagan om Isfolket bok 33-34

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...