11 juni 2016

Helgonet

Titel: Helgonet
Originalets titel:-
Författare: Carin Gerhardsen
Översättare:-
Serie: Hammarbyserien #4
Antal sidor: 295
Utgivningsår: 2011
Förlag: Norstedts 
Utläst: 20/5

Handling
Fyra män lämnar Långbro Värdshus efter en trevlig kväll med mat och vin. När morgonen kommer är en av dem död. Mördad med ett nackskott. Dådet förbryllar omgivningen. Sven-Gunnar Erlandsson har alltid varit omtyckt av alla, en respekterad familjefar med fläckfritt rykte och med ett stort engagemang för samhällets utstötta. Vem kan ha velat honom ont? De enda ledtrådarna är några spelkort och en uppblött papperslapp med kryptiska tecken som hittas i hans bröstficka.

Conny Sjöberg på Hammarbypolisen avbryter semestern och kallar samman arbetslaget. Utredningen tar en oväntad vändning och det på ytan så lugna och idylliska villaområdet visar sig ruva på ofattbar grymhet.

Mina tankar
Jag har tyckt om de tidigare delarna i serien och Helgonet är inget undantag. Den är otroligt spännande och jag tyckte att delar av mordet löstes alltför snabbt, men jag gillade verkligen upplösningen och hur allt hängde ihop. Sen så tyckte jag om slutet, som verkligen måste ha varit ett svårt beslut för poliserna att ta rent etiskt.

Det introduceras också två nya poliser i teamet, de kastades bara in i handlingen, men jag tyckte ändå att man fick lära känna de och de var duktiga poliser. Fast jag kan inte riktigt förstå varför många av de andra poliserna hade så svårt för Gäddan, som jag själv tycker riktigt om. Det var också kul att hon var väldigt viktig för fallets utgång.

Helgonet är verkligen en otäck historia där en till synes god man blir kallblodigt mördad utan anledning. Det var också riktigt spännande och tog flera oväntade vändningar som jag inte hade kunnat förutse.

Petras våldtäktshistoria fortsätter och jag hoppas verkligen att den kommer nå sitt slut snart, men nu verkar det i alla fall som att de börjar närma sig sanningen.

Om man har läst de tidigare delarna i Hammarbyserien så kommer man inte bli besviken på Helgonet och jag ser verkligen fram emot den femte delen.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Pepparkakshuset
Mamma, pappa, barn
Vyssan lull

Helgonet var maj månads bok i Spänningsutmaningen.    

10 kommentarer:

  1. De här böckerna är riktigt bra och nu har jag äntligen köpt sista delen så jag kan köra ett race med de tre sista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helst av allt vill jag bara maratonläsa hela serien, men samtidigt så vill jag spara på böckerna lite så att de räcker längre :)

      Radera
  2. Jag läste ett par av de första delarna i Hammarbyserien men insåg sen att den serien inte var nånting för mig.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst denna författarinna ännu, trots att Pepparkakshuset stått länge i min hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att du ska börja med Pepparkakshuset! De är väldigt lättlästa och spännande.

      Radera
  4. Jag har läst första boken i serien men sen kom jag av mig. Tyckte den var bra men det är så många böcker en vill läsa.....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...