18 juni 2016

Sanningen om Alice

Titel: Sanningen om Alice
Originalets titel: The Misbegotten (2013)
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Serie:-
Antal sidor: 588
Utgivningsår: 2016
Förlag: Historiska media 
Utläst: 29/5

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!


Handling
Bath, 1821. På en höjd ovanför staden tronar familjen Alleyns herrgård. Här har sonen Jonathan isolerat sig sedan han återvände från Napoleonkrigen. Men tjänsteflickan Starling tror inte att det är krigets fasor som plågar Jonathan, hon är övertygad om att han ligger bakom Alices försvinnande kvinnan Starling såg som sin syster. 

När Rachel Weekes flyttar till staden korsas hennes och familjen Alleyns vägar. Hon dras in i en väv av lögner och misstro, och snart rämnar den tillrättalagda ytan. 

Mina tankar
Det första som fångade mig med Sanningen om Alice var titeln och beskrivningen av handlingen, den lät lite mystisk och det är alltid spännande med hemligheter som kommer upp till ytan. Måste dock erkänna att jag hade rätt så svårt att komma in i boken, men när man väl fick lära känna karaktärerna så ville man bara veta hur det skulle gå för dem. Boken hade också rätt så långa kapitel och tyvärr tror jag att det var en bidragande orsak till att det tog så pass lång tid att komma in i boken.

Miljöerna som Webb skildrar är helt fantastiska! Man kan se allt framför sig, höra ljuden från gator och fåglar och känna dofterna av staden. Det var en ren fröjd att läsa naturskildringarna. Sanningen om Alice utspelar sig under början av 1800-talet och Webb lyckas verkligen levandegöra den, både hur hon skildrar livet i de övre klasserna och hur hon skildrar livet för de vardagliga människorna.

Även karaktärerna är välskapade, och jag gillar hur man gradvis får lära känna dem. I början är t.ex. bilden av Jonathan väldigt oklar men bilden klarnar ju mer man får veta om honom och vad han varit med om under kriget. Den karaktär som jag nog hade svårast för var nog Alice, som egentligen är den karaktär som hela boken kretsar kring. Jag upplevde henne som väldigt flyktig och jag hade svårt för att skapa mig en tydlig bild av henne.

Sanningen om Alice är en fantastisk berättelse om kärlek, sorg och hemligheter. Och just hemligheter genomsyrar hela boken och det skapar ett sug efter att bara få läsa mer och det kändes faktiskt rätt så sorgligt att skiljas från Rachel, Jonathan och Starling.

Det som tyvärr gör att boken inte får full pott av mig, är att jag hade rätt så svårt att komma in i boken.


Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
En sång från havet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...