24 september 2016

Gideons ring

Titel: Gideons ring
Originalets titel:-
Författare: Carin Gerhardsen
Översättare:-
Serie: Hammarbyserien #5
Antal sidor: 354
Utgivningsår:  2012
Förlag:  Norstedts
Utläst: 26/8

Handling
En naken ung kvinna springer på en väg i försommarnatten. Morgonen därpå hittar Hammarbypoliserna henne utanför pianoteknikern John Gideons dörr på Söder i Stockholm. Men Veronica kan inte berätta vad hon råkat ut för och varför hon hamnat just där, och John Gideon öppnar inte dörren. Grannarna skvallrar om de otaliga unga tjejer som sprungit där genom åren.

Conny Sjöberg och hans arbetslag vet inte riktigt vad de ska tro. Och vart har John Gideon tagit vägen? När fallet får sin upplösning visar sig många av deras fördomar komma på skam. Det finns medmänsklighet där man minst anar det. Och hos dem man tror att man kan lita på ibland ett mörker, större än det går att föreställa sig.

Mina tankar
Oj, vad den här boken var bra! Den var spännande från första sidan till sista och det var ett otroligt driv i berättelsen som gjorde det svårt att sluta läsa. Sen börjar vissa trådar också att knytas ihop angående Petras våldtäkt och jag hoppas verkligen att den historien är avslutad nu.

I denna femte del känns det verkligen som man fått lära känna de poliser man följer, de känns bekanta och trygga. Gerdin har blivit lite av en favorit hos mig, hon är inte den typiska polisen och bryter mot en hel del normer och förutfattade meningar som åtminstone jag har.

De övriga karaktärerna man får följa i boken känns också de vältecknade och Gerhardsen väjer verkligen inte för det svåra och tar upp bland annat våldtäkt, funktionshinder och pedofili. Den karaktär som i mitt tycke var den mest komplicerade och därmed också den mest intressante var Gideon.

Hela våldtäkts- och mordhistorien i Gideons ring är otroligt skickligt konstruerad, och jag anar under en lång tid att det hela hänger ihop på något sätt men att det saknas några pusselbitar för att man ska ha hela bilden klar för sig.

Gideons ring är i mitt tycke den bästa delen i Hammarbyserien hittills och jag ser fram emot att läsa nästa del.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Pepparkakshuset
Mamma, pappa, barn
Vyssan lull
Helgonet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...