11 mars 2017

Dehlis vackraste händer

Titel: Dehlis vackraste händer
Originalets titel: -
Författare: Mikael Bergstrand
Översättare: -
Serie: Göran Borg #1
Antal sidor: 378
Utgivningsår: 2012
Förlag: Norstedts
Utläst: 20/2

Handling
När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till, eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye, välbärgade man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till det enahanda jobbet på informationsföretaget undrar han om livet kan bli så mycket tristare. Det kan det.

Han kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får uttrycka det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi.


Mina tankar
När jag såg att denna skulle komma som tv-serie, blev jag genast mer intresserad av att läsa boken och satte upp författaren på min Boktolva. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av boken, men måste säga att den var riktigt underhållande och värmande.

Jag vet inte alls speciellt mycket om Indien, annat än det jag snappat upp från skolan och en del filmer, som t.ex. Slumdog Millionaire. Göran Borg råkar verkligen ut får en rejäl kulturkrock när han för första gången möter Indien. Jag är riktigt imponerad av Bergstrands beskrivningar av landet och framförallt New Dehli, jag kan verkligen se alla miljöer framför mig och känna dofterna av staden. Det märks att författaren själv har bott i Indien. Dehlis vackraste händer känns som en sorts kärleksförklaring till landet och staden.

Karaktärerna är mint sagt intressanta, men den karaktär som jag tycker allra bäst om är Yogi, han är en frisk fläkt och öppnar verkligen upp Görans ögon och att se livet från den ljusa sidan. Göran tycker jag känns rätt "gubbig" och från början har jag svårt att sympatisera med honom och jag upplever han som väldigt gnällig, men under bokens gång börjar han i alla fall förändras.

Man får verkligen en rundtur i Indien när man läser Dehlis vackraste händer och jag gillar att boken även belyser några av de problem som landet har, bland annat barnarbete och kvinnornas roll i samhället.

3 bra saker med boken: Indien. beskrivningarna, huvudkaraktärerna

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

Författaren ingår i min Boktolva.

2 kommentarer:

  1. tyckte om serien, våra indiska vänner sa att den realistisk.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...