26 april 2017

Tv-serie: Big Little Lies

Handling
While Madeline and Celeste take new in town single mom Jane under their wing, none of them realises how the arrival of Jane and her inscrutable little boy will affect them all. Big little lies is a brilliant take on ex-husbands and second wives, schoolyard scandal, and the dangerous little lies we tell ourselves just to survive.

Serien har 7 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley och Alexander Skarsgård.

Serien är baserad på Liane Moriartys roman med samma namn, (Stora små lögner på svenska).

Mina tankar
Jag läste ju boken tidigare i år och tokälskade den, och jag blev med en gång väldigt nyfiken på att se filmatiseringen av boken också. Trailern verkade bra och det var många duktiga skådespelare med i den, men ändå blev jag inte riktigt lika stormförtjust i serien som många andra. Fast det kanske beror på att jag har boken i så pass färskt minne och att det alltid brukar vara så att boken är bättre.

Att det är duktiga skådespelare med är det ingen tvekan om. Av någon anledning har jag haft svårt för Kidman tidigare, men här visar hon verkligen att hon är en duktig skådespelare. Hon porträtterar Celeste perfekt och det känns så äkta. Hur hon samtidigt på något sätt älskar sin man och försöker försvara hans beteende på olika sätt är gripande att se. Scenerna som utspelar sig hos psykologen är otroligt starka och lite jobbiga att se för man känner verkligen Celestes vånda.

Det var väldigt mycket drama i hela serien, mycket av det som ändå var roligt i boken kom inte med och det kan jag sakna. Med en så pass mörk serie som Big Little Lies ändå är hade det behövts något som kunde lätta upp det hela lite. Sen är jag inte riktigt förtjust i den adderade historien som Madeleine har fått i serien och som hon inte har i boken.

Serien bärs upp av kvinnorna i ensemblen med Kidman i spetsen, men även Witherspoon, Woodley och Dern gör bra prestationer som känns äkta.

Det sista avsnittet var nog seriens bästa där man äntligen fick upplösningen på vad som egentligen hade hänt och för min del känns serien avslutad, även om den sista scenen kan anses vara lite tvetydig.

HÄR kan ni läsa vad jag tyckte om boken.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...