24 juni 2017

När jag hör din röst

Titel: När jag hör din röst
Originalets titel: New Moon (2006)
Författare: Stephenie Meyer
Översättare: Carina Jansson
Serie: Twilight #2
Antal sidor: 451
Utgivningsår: 2009
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 4/6

Handling
Sluta genast, Bella!

Mina muskler frös till is. För det var inte Jessicas röst som tillrättavisade mig den här gången. Det var en ursinnig röst, en välbekant röst, en underbar röst len som sammet, trots att den var så upprörd.

Det var hans röst jag var noga med att inte tänka hans namn och det förvånade mig att ljudet av den inte slog omkull mig och fick mig att krypa ihop på asfalten i plågad sorg. Men jag kände ingen smärta, ingen alls.

I samma ögonblick som jag hörde hans röst klarnade allt. Edward är allt för Bella hon är beredd att offra sitt liv för honom. Men att vara kär i en vampyr är farligare än Bella någonsin hade kunnat föreställa sig. Edward har redan räddat henne ur klorna på en ondskefull vampyr men när deras kärlek hotar dem som de älskar mest inser de att deras problem bara har börjat.


Mina tankar
Jag var rätt besviken på den förra delen och det berodde nog mest på att jag hade alldeles för höga förväntningar på boken då. Jag försökte att sänka dem till när jag skulle läsa andra delen, men ändå så är jag väldigt besviken.

Det som jag upplever är största problemet med När jag hör din röst är karaktärerna och framförallt Bella. Jag tycker om att lära om starka självständiga tjejer och Bella är den raka motsatsen. Hon är så beroende av Edward och det kan inte vara hälsosamt hur hon drar sig undan alla sina andra vänner för att vara med honom. När han försvinner blir hon ensam, mår jättedåligt och hittar en vän i Jacob Black och och hon blir väldigt beroende av honom istället.

Hela boken handlar om Bella och hennes ältande över Edward som har försvunnit och om Jacob. När en bok har över 400 sidor så blir det rätt tröttsamt. Fast boken är lättläst så blir den väldigt seg när det knappt händer någonting. Det är först mot slutet som boken börjar ta sig, men då har det gått alldeles för lång tid. Boken behållning för mig är Alice, hon är en intressant karaktär och jag gillar hennes vänskap med Bella.

Jag funderade också om det skulle ha gjort någon skillnad om jag läste den på engelska, men ärligt talat så tror jag inte det. Hade nog tyckt ungefär likadant som jag gör nu, för det är inget speciellt med språket. Det känns bara platt.

I början av året sa jag att jag skulle läsa hela den här serien i år och det tänker jag försöka göra, trots att de inte alls är lika bra som jag trodde. Jag har dock ett hopp om att det kan bli bättre, jag ger inte upp om Twilight än.

3 bra saker med boken: lättläst, blir lite bättre mot slutet och Alice.

Betyg: 2/5

Tidigare läst av denna författare
Om jag kunde drömma

HÄR kan ni läsa en smakebit ur boken.

2 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt ÄLSKADE den här serien för 4-5 år sen. Herregud plöjde hela serien direkt. Men beror också på att jag inte alls gillar filmerna... Men kan hålla med dig och tror inte jag skulle gilla serien lika mycket om jag läste om den så tänker inte göra det haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit fundersam på att läsa om en del gamla favoritserier, men precis som du är jag rädd för att inte gilla dem lika mycket då. Jag har faktiskt sett de två första filmerna och nog finns det bättre filmer... Jag hoppas i alla fall jag ska tycka bättre om de böcker jag har kvar att läsa :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...