22 juli 2017

Det lilla bageriet på strandpromenaden

Titel: Det lilla bageriet på strandpromenaden
Originalets titel: Little Beach Street Bakery (2014)
Författare: Jenny Colgan
Översättare: Birgitta Karlström
Serie: Lilla bageriet #1
Antal sidor: 412
Utgivningsår: 2015
Förlag: Massolit
Utläst: 1/7

Handling
Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.

Mina tankar
Jag valde att ta med Jenny Colgan i min boktolva för året då jag länge varit nyfiken på hennes böcker, har alltid tyckt att de verkar så himla mysiga. Hade också en tanke i bakhuvudet om att den skulle passa perfekt att läsa till sommaren.

Det lilla bageriet på strandpromenaden är verkligen en perfekt feelgood-bok som känns riktigt somrig. Det fanns också gott om humor och jag skrattade hög under läsningen. Det är lätt att se alla miljöer framför sig och jag faller som en fura för Polly och alla andra karaktärer man för stöta på. Reuben blir också en favorit och han bidrar med mycket humor.

Det är en riktigt charmig berättelse man bjuds på, men det krävs också att man är på rätt humör för att läsa den. Vissa gånger tyckte jag nästan det blev lite för mycket av det goda och det blev alltför sött. På tal om sött, så blev jag verkligen sugen på att baka igen och boken bjuder dessutom på några recept.

Detta är en perfekt bok att läsa nu under sommaren eller när man bara vill muntra upp sig med en härlig feelgood och jag ser fram emot att läsa de andra delarna i serien.

3 bra saker med boken: charmig, söt och feelgood

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Jenny Colgan ingår i min Boktolva.

Andra som bloggat om boken är t.ex. Stories from the City, Jennys bokstavliga vardag och A Bookaholic Swede.

3 kommentarer:

  1. Jag minns när jag fick boken i min hand. Jag tyckte den var som en söt pralin. Polly blev givetvis min favorit och visst var det sockersött. Det var en så skön kontrast till de oftast spännande och otäcka böcker jag annars läser. Däremot fick uppföljaren inte lika högt betyg av mig och sorgligt nog orkade jag inte läsa klart den tredje boken. Synd. För jag hade stora förhoppningar efter första boken.
    M v h bloggvandrare Bosse Lidén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra beskrivning, som en pralin! :) Jag har tänkt försöka läsa de andra delarna i serien också.

      Radera
    2. Det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning. Skulle vara kul att läsa vad du tyckte om dem. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...