5 augusti 2017

Tårar i havet

Titel: Tårar i havet
Originalets titel: Salt to the Sea (2016)
Författare: Ruta Sepetys
Översättare: Lina Erkelius
Serie: -
Antal sidor: 428
Utgivningsår: 2016
Förlag: B.  Wahlströms
Utläst: 12/7

Handling
I januari 1945 är tusentals människor i Ostpreussen på flykt undan sovjetiska trupper. Bland flyktingarna finns ungdomarna Joana, Emilia och Florian. De har olika bakgrund och bär alla på hemligheter, men deras vägar korsas och de finner mod och styrka hos varandra. Tillsammans försöker de ta sig till Wilhelm Gustloff – ett fartyg som kan föra dem till tryggheten västerut över Östersjön. Men katastrofen inträffar precis när de tror sig ha friheten inom räckhåll och då spelar varken nationalitet eller klasstillhörighet någon roll. De 10 000 passagerarna kämpar alla för samma sak – sin överlevnad.

Mina tankar
Jag hörde först talas om Tårar i havet förra året på Booktube och redan då fångade den mitt intresse. Innan jag kom mig för att läsa så hade den redan hunnit översättas till svenska och jag hoppas så att denna bok ska få många läsare, för den är så viktig.

Många hyllningar till denna bok har redan skrivits, och jag känner att jag saknar de riktiga orden för att kunna beskriva hur bra och oerhört viktig den här boken är. Bra är ett alldeles för litet ord för att beskriva läsupplevelsen.

Innan jag började läsa hade jag inte ens en aning om denna fartygskatastrof eller om Operation Hannibal. Med tanke på hur många människor som miste livet, fler än Titanic, så är jag förvånad över att just denna händelse inte har varit mer uppmärksammad. Det märks att Sepetys har gjort noggrann research för arbetet med denna boken och hon belyser ämnet mycket väl.

Det är några människor vi får följa lite närmare, och det är alla karaktärer som berör och man hoppas så länge att det ska gå väl för alla. Jag är imponerad över hur stämningen byggs upp i boken, för som läsare vet man att katastrofen närmar sig hela tiden. Trots de många tragiska människoöden vi får följa så finns det alltid en strimma av hopp som genomsyrar det hela.

Det känns som att böcker som handlar om andra världskriget ur Tysklands synvinkel är betydligt färre, och i Tårar i havet känns det som att man på något vis får följa hela Tysklands befolkning. Flyktingarna som flyr från ryssarnas framfart, deras desperation och Tysklands kamp mot det stundande nederlaget.

Det är så viktigt att vi aldrig glömmer händelserna under andra världskriget, speciellt när det blir färre och färre som kan vittna om krigets fasor. Jag skulle önska att detta blev obligatorisk läsning i skolorna och att människor får lära sig mer om denna, tragiskt nog, bortglömda händelse som skördade över 9000 människors liv.

3 bra saker med boken: berörande, viktig och påminnelsen om att vi aldrig får glömma 2:a världskriget.

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Just här - Just nu, Världarna jag lever i och Bokparadiset.

4 kommentarer:

  1. Den här vill jag så gärna läsa :)

    SvaraRadera
  2. Jag är så himla nyfiken på denna och nu har jag läst flera positiva recensioner också :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det var verkligen en upplevelse att läsa boken!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...