20 september 2017

Film: En skön historia

Handling
Tracy Lord, en rik kvinna inom Philadelphias societet har skilt sig från C.K. Dexter Haven, även han en person inom societeten. Istället ska hon gifta sig med den nyrike, men tråkige, George Kittredge. Skvallertidningen Spy hotar med att publicera en skandalhistoria om hennes far om inte deras reporter, Macaulay "Mike" Connor, får komma till hemmet och skriva en artikel om bröllopet. Dit kommer också Tracys exmake. Förberedelserna inför bröllopet försvåras av att fästmannen George visar sig vara avundsjuk på att Tracy nu är omgiven av två tjusiga män, som båda flörtar med henne.

Filmen är 112 minuter lång och regisserad av George Cukor. I huvudrollerna ses bland annat Cary Grant, Katherine Hepburn och James Stewart. Den hade svensk premiär 25 augusti 1941.

Jag såg filmen 4 augusti.

Mina tankar
Jag tyckte själva upplägget av filmen verkade intressant, fast jag inte brukar se så här gamla filmer men jag måste erkänna att den hade en viss charm som jag föll för. Brukar inte heller se filmer i svartvitt så det var också en ny upplevelse för mig.

Trots att filmen har över 70 år på nacken så känns själva komedin rätt så gångbar, det finns gott om scener att skratta åt. Det som jag blev mest överraskade över var dialogen som utgjorde rätt mycket av komedin också, visst finns det en del scener med lite fysisk komik, men det är dialogen som står för den största delen, något som jag tror det finns mindre av i nyare filmer. Dialogerna är snabba, vassa och rappa och bjuder på väldigt mycket skratt. Tyckte särskilt mycket om dialogerna mellan Tracy och Dexter.

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt för Tracy, hon kändes väldigt kylig. Däremot blev jag väldigt förtjust i hennes yngre syster Dunah Lord som är emot bröllopet och skulle göra vad som helst för att Tracy inte ska gifta sig med George.

Filmen är nästan två timmar lång och jag tyckte själva mittendelen blev lite seg. Början var riktigt bra och även slutet men mot mitten blev jag som sagt lite uttråkad.

Som sagt var En skön historia betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig och den har åldrats relativt väl och jag är öppen för att se fler gamla filmer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...