19 oktober 2017

Barnmorskan i East End del 2

Titel: Barnmorskan i East End del 2
Originalets titel: Shadows of the Workhouse: The Drama of Life in Postwar London (2005)
Författare: Jennifer Worth
Översättare: Göran Grip
Serie: The Midwife Trilogy #2
Antal sidor: 330
Utgivningsår: 2014
Förlag: Lind & Co
Utläst: 21/9

Handling
Barnmorskan i East End är en underbart rolig, hjärtevärmande och gripande skildring från efterkrigstidens London, som ligger till grund för den hyllade BBC-serien som sänts i SVT.

I denna andra del av Jennifer Worths hyllade memoarer berättar hon fler historier om de fantastiska människor och gripande öden som hon kom nära under sina år som barnmorska i East End.


Tankar om titel och omslag

Titeln känns inte speciellt fantasifull, men jag gillar faktiskt omslaget som kommer från tv-serien. Tycker att det ser mysigt ut och jag får sån lust att se serien!

Mina tankar om boken
Jag blev riktigt imponerad av den första delen och jag kände att jag inte ville vänta så länge med att läsa uppföljaren. I denna del får man följa färre personer, men man får komma dem mer på djupet och det är riktigt berörande läsning. Dessutom handlar den mer om sjuksköterskearbetet och mindre om arbetet som barnmorska.

Jag skulle säga att denna bok handlar i huvudsak om tre personer: Jane som växer upp på fattighuset, nunnan Monica Joan och soldaten Joseph Collett. Den del som rör mig mest berörd och förfärad är den om fattighuset och när man fick läsa om vilka livsvillkor de hade. Den del som handlar om Monia Joan känns mycket igen från tv-serien och jag mindes lite grann av de händelserna.

Barnmorskan i East End ger en intressant historisk inblick i dels sjukvården, men också London och framförallt hur East End var på 50-talet.

Barnmorskan i East End är riktigt fängslande läsning och jag kan verkligen rekommendera böckerna. Och om ni inte vill läsa böckerna så tipsar jag om tv-serien med samma namn.

3 bra saker med boken: den historiska aspekten, sättet det skildras på och lättläst

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Barnmorskan i East End: en sann berättelse från 1950-talets London

Andra som bloggat om boken är Dagensbok och Böcker.

2 kommentarer:

  1. Vart kan man köpa denna (del 2) som pocket? Ej e-bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt då jag lånade denna från bibliotek. Hittade inte på nätbokhandlarna, men du kanske kan kolla bokbörsen?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...