17 oktober 2017

Veckans topplista v.42: Svenska samtida romaner

Johannas deckarhörna håller i veckans topplista där vi varje vecka ska lista topp fem på ett givet tema.Den här veckan är temat svenska samtida romaner.

Jag tycker ibland att det är riktigt svårt att veta vilken typ av böcker som ska räknas till samtida skönlitteratur, så därför gjorde jag en lite annan typ av lista. Jag kollade runt lite bokus och Adlibris i deras kategorier och hittade fem böcker av svenska författare som hör till genren samtida skönlitteratur. Har försökt att hitta fem lite nyare böcker.

Björnstad av Fredrick Backman. Har bara läst En man som heter Ove och Saker min son behöver veta om världen än så länge. Tyckte verkligen om de böckerna och har skyhöga förväntningar på denna, trots att jag inte är ett dugg intresserad av ishockey.

Nästa bok är Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske av Emmy Abrahamsson, en bok som också är baserad på hur hon själv mötte sin man. Den låter som feelgood och jag är så sugen på att läsa den.

Jag skulle också vilja läsa Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson, en bok som jag tror kan vara väldigt jobbig att läsa samtidigt som det känns som en viktig bok där mäns våld mot kvinnor uppmärksammas.

Nästa bok är Krokas av Elin Olofsson, som låter riktigt intressant. Har läst Då tänker jag på Sigrid av henne tidigare, men denna tycker jag låter ännu bättre. Jag lockas nog mest av att den utspelar sig i Jämtland efter kriget.

Sista boken jag gärna vill läsa är För oss är natten ljus av Christoffer Holst. Av honom har jag tidigare läst Mitt hjärta går på och den tyckte jag mycket bra om. För oss är natten ljus låter som en bok i min smak och jag har höga förhoppningar på den.

28 kommentarer:

  1. För oss är natten ljus fick jag hem från förlaget och ska försöka läsa snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! Ska bli roligt att se vad du tycker om den! :)

      Radera
  2. Emmy Abrahamssons bok har jag läst.

    SvaraRadera
  3. Roligt att du också gjorde en lista på böcker du är intresserad av att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jättesvårt att komma på böcker som jag hade läst :)

      Radera
  4. Holst bok har jag inte hört talas om men de andra

    SvaraRadera
  5. Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske har jag läst.

    SvaraRadera
  6. Jag vill också väldigt gärna läsa mer av Christoffer Holst. Har Mindfulness för losers redo i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst Mitt hjärta går på, måste läsa hans andra böcker också :)

      Radera
  7. Man behöver inte vara intresserad av hockey för att gilla Björnstad!

    SvaraRadera
  8. Björnstad, Krokas och Alfredssons bok vill jag läsa.

    SvaraRadera
  9. Kul att höra om Holst :) Känner att jag vill upptäcka hans bok nu!

    SvaraRadera
  10. Krokas, Björnstad och För oss är natten ljus vill jag absolut läsa.

    SvaraRadera
  11. en man i en buske blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Jag är inte heller intresserad av ishockey, men älskade Björnstad. Krokas var också väldigt bra, jag hoppas och tror att du kommer att tycka om miljöbeskrivningarna, det gjorde jag. Övriga har jag inte läst, men vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att jag kommer tycka om Björnstad :)

      Radera
  13. försökte läsa Emmy Abrahamsson, men det gick inte. Karin Alfredsson har jag läst mycket om så det blir nog så att jag lägger en reservation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst något av Alfredsson, men hennes bok känns ju väldigt aktuell just nu.

      Radera
  14. Holst har jag sett dyka upp lite här och där på sistone, men jag har inte skapat bekantskap med honom - än. Buskmannen vet jag att flera på jobbet läste och älskade, så den tror jag är en fin feelgood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst en bok av Holst, men den jag läste tyckte jag var riktigt bra.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...