19 november 2017

En smakebit på søndag: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar


Söndag morgon och nu tänkte jag vara med på en smakebit på søndag, som nu arrangeras av Astrid Terese på Betraktninger.

Den här helgen har jag bara tagit det lugn och inte alls gjort mycket, men det är skönt att få koppla av ibland. Det enda jag ägnade mig åt igår var att göra ingefärahots så nu har jag för ett bra tag framöver, inbillar mig i alla fall att det hjälper.

Jag har fortsatt att läsa på Kretsen av Stiefvater och nu har jag bara drygt 100 sidor kvar i den. Igår började jag också med den augustpris-nominerade De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru. Har läst den första delen, den är lättläst men jag känner mig ganska förvirrad så här långt. 

Smakebiten kommer från sidan 49.

Den rättspsykiatriska regionkliniken Tundra är belägen i utkanten av tätorten Rävlanda, en timmes bussresa från Göteborg, och består av tre byggnader: två äldre tegelhus som uppfördes i början av femtiotalet, och en större femvåningsbyggnad i betong vars tre paviljonger sedda ovanifrån formar bokstaven H - denna lades till under sextiotalets psykiatrireform och dess syfte var, och har förblivit, att fungera som vårdanläggning för nationens farligaste juridiskt sjuka brottslingar. 


23 kommentarer:

  1. Skönt att ta det lugnt en hel helg. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Ja, det är riktigt skönt när man får slappna av ordentligt!

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Känner mig lite avskräckt p.g.a. titeln vad gäller denna. Intressant att få läsa vad du tycker om den sen. Ingefära är f.ö. toppenbra, gärna i kombination med äppelcidervinäger också. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelcidervinäger har jag inte testat än, nöjer mig mer ingefära än så länge :)

      Radera
  3. Jag har hört väldigt mycket om den här boken, men är inte helt säker på att jag vill läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte jag heller från början, men det ska bli intressant att läsa den :)

      Radera
  4. Har hört mycket bra om den här,men tvekar lite själv. Läste någonstans att den var poetisk, något som oftast inte funkar alls för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i och för sig bara börjat på boken, men tycker inte det år så väldigt poetiskt än i alla fall. Känns mer som att han leker med språket och använder många olika stilfigurer.

      Radera
  5. Jag påbörjade den för en tid sen men kom av mig. Ska bli intressant att höra vad du tycker när du läst ut hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner själv att det ska bli väldigt intressant att se vad jag tycker, då detta egentligen inte är min typ av bok.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag håller på att läsa den, och läste precis de raderna :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att du också läste den, ska bli kul att se vad du tycker! Jag ska sätta mig senare ikväll och fortsätta läsa.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den här är jag lite nyfiken på men har inte bestämt än om jag ska läsa den. Ingefära är gott och bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får fundera lite, jag var inte heller säker på att läsa denna men jag tycker det är kul att utmana sig själv ibland:)

      Radera
  8. har inte läst denna, men väl lyssnat på författaren. jag fick faktiskt mera lust att läsa hans poesi. han uttryckte sig annorlunda när han talade om den delen av författarskapet. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig läsa poesi, men är lite sugen på att testa det.

      Radera
  9. Denne boken har jeg ikke hørt om før, men serien The Wolves of Mercy Falls står på leselisten min. Den hørte fin ut denne boken og, så jeg trykket fort på "Want to read" på Goodreads :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Kretsen var Stiefvaters första som jag läste, men jag är nyfiken på hennes andra böcker också.

      Radera
  10. Om inte annat så känns ingefärashots säkert värmande!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...