14 december 2017

Orange is the New Black

Titel: Orange is the New Black: Mitt år i ett kvinnofängelse
Originalets titel: Orange is the New Black: My Year in a Women´s Prison (2010)
Författare: Piper Kerman
Översättare: Jan Hultman & Annika H. Löfvendahl
Serie: -
Antal sidor: 346
Utgivningsår: 2014
Förlag: Norstedts
Utläst: 13/11

Handling
Piper Kerman lever ett lyckligt hipsterliv i Brooklyn. Hon njuter av sin tillvaro som creative director och är förlovad med en tidskriftsredaktör. Hon har ganska lite gemensamt med den tjej hon var tio år tidigare, då hon under sina "vilda år efter college" hjälpte sin (dåvarande) flickvän att smuggla drogpengar till Europa. Men hennes förflutna hinner ikapp henne. Hon döms till ett femton månader långt straff på Club Fed", ett ökänt kvinnofängelse i Danbury.

I Orange Is the New Black skildrar Piper Kerman livet innanför murarna med djup medkänsla och många gånger stor komik. Vi får möta stenhårda affärsuppgörelser, raffinerat maktspel och drömmar som gått i kras. Men även en oväntad mänsklighet hos en grupp kvinnor som alla tagits ur sitt sammanhang. Vid mikrovågsugnarna samsas fredsaktivister med den ryska maffian, Yoga Janet erbjuder en stunds inre frid och den kreativa syjuntan börjar sticka dildos. När Piper åkte in var hon inte beredd på de nära relationer hon så småningom knyter med sina medfångar och inte heller på hur oerhört mycket hon har att lära av dem.


Tankar om titel och omslag

Gillar verkligen omslaget, det är alltid kul att se en människa på det och jag gillar den tecknade stilen.

Mina tankar om boken
Jag har länge hört talas om tv-serien och  varit nyfiken på den, men som så många andra gånger förut så vill jag ju läsa boken först som är basen för serien. Av vad jag hade sett innan hade denna bok dessutom fått väldigt blandade recensioner.

Orange is the New Black var förvånansvärt lättläst, det var något som jag inte hade förväntat mig och intresset hålls också upp genom hela boken, och det var också slutet som jag tyckte var mest intressant att läsa då Kerman fick vara i ett annat fängelse än det i Danbury.

Det blir väldigt många namn och karaktärer att hålla rätt på, det var tyvärr till bokens nackdel. Jag upplevde den dessutom som väldigt hoppig i kronologin och likaså när det gällde karaktärerna.

Det var intressant att få en inblick i hur det kan se ut i fängelser, men samtidigt var det också svårt att föreställa sig att det är många kvinnors vardag. Det är så oerhört svårt att tänka sig in i deras situation. Att få lära sig fängelselivet tillsammans med Piper var intressant, och jag gillade att få läsa om vänskapen som växte fram mellan henne och de andra kvinnorna.

Som sig bör innehåller den också en del kritik mot hela fängelsesystemet, bland annat att de verkar göra alldeles för lite för att ge frisläppta en chans att klara sig ute i verkligheten igen och vilka friheter vakterna kunde ta sig med fångarna. Jag kan också tycka att kritiken kunde ha varit mer hård.

Orange is the New Black var en riktigt intressant och tänkvärd biografi och nu kan jag äntligen ta tag i och se tv-serien också.

3 bra saker med boken: lättläst, inblicken i fängelsesystemet och karaktärerna man fick möta.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om denna bok är Litteraturmagazinet och Lottens bokblogg.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...