23 januari 2018

Veckans topplista v.4: Förintelsen

Johannas deckarhörna håller i veckans topplista där vi varje vecka ska lista topp fem på ett givet tema. Den här veckan är ämnet Förintelsen, med anledning av Förintelsens minnesdag.

Det finns otroligt många böcker, både skönlitterära och fackböcker, om andra världskriget. På listan valde jag at ta med 5 ungdomsböcker med temat andra världskriget. Alla böckerna är väl värda att läsas även som vuxen. Jag hade kunnat göra listan betydligt längre, men den här gången begränsar jag mig själv.

Först ut är förra årets stora favorit, Tårar i havet av Ruta Sepetys. En riktigt gripande roman och desutom baserad på sanna händelser.

En serie jag läste om förra året var En ö i havet-serien av Annika Thor. De var nästan ännu bättre den här gången, och jag upptäckte andra saker när jag läste om dem. Passar både lite yngre läsare och vuxna.

Om man vill ha mer spänning kan jag rekommendera Kodnamn Verity av Elizabeth Wein.

Jag vill också ta med den moderna klassikern Boktjuven av Markus Zusak. Även den har jag läst två gånger och den var lika bra vid en omläsning.

Sista boken ut får bli en snackis som kom för några år sedan, Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. När jag läste den var jag riktigt förtjust i den och jag tyckte det var spännande att få läsa om det ockuperade Frankrike.

16 kommentarer:

  1. Boktjuven och Ljuset vi inte ser har jag läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  2. Boktjuven och Ljuset vi inte ser har jag läst och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boktjuven har jag läst. Tårar i havet har jag funderat på att läsa

      Radera
  3. Boktjuven är den enda jag har läst av dessa, men både Ljuset vi inte ser och Kodnamn Verity finns i hyllan.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst Boktjuven och den var väldigt bra! Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Bara kul att kunna tipsa om böcker!

      Radera
  5. Tårar i havet var fantastisk, och En ö i havet såg jag som teveserie, också väldigt tänkvärd och gripande. Ljuset vi inte ser har jag inte läst, men skulle gärna göra det, särskilt efter att vi åkte runt i Frankrike förra året och lärde oss mycket om Frankrike under ockupationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det blir mer givande när man har rest genom landet och vet mer om dess historia.

      Radera
  6. Inser nu hur många böcker jag faktiskt har läst på detta temat. Synd jag missade topplistan i tisdags bara men på ett igen nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är svårt att komma på ibland, men när man ser andras svar så blir man påmind.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...