5 september 2020

Kråkornas fest

Titel: Kråkornas fest
Originalets titel: A Feast for Crows (2005)
Författare: George R.R. Martin
Översättare: Louise Thulin
Serie: Sagan om is och eld #4
Antal sidor: 733
Utgivningsår: 2012
Förlag: Forum
Utläst: 16/8

Handling
Efter århundraden av bittra strider råder nu en osäker vapenvila. Robb Stark, Joffrey Baratheon, Renly Baratheon och Balon Greyjoy är alla döda och Joffreys blott åttaårige bror Tommen regerar i Kungshamn under överinseende av sin mor, den maktgalna Cersei Lannister som har många liv på sitt samvete.

Men kampen om makten över de sju konungarikena är inte slut. Stannis Baratheon har farit till Muren, på Järnöarna smider huset Greyjoy nya planer, i Dornien vill huset Martell hämnas prins Oberyns död, medan Brienne, jungfrun av Tarth, beger sig iväg på det omöjliga uppdraget att söka efter Sansa Stark. Och över havet kommer envisa rykten om att draklordens dotter fortfarande lever.

Tiden är kommen för de visa och de ärelystna, för de starka och de svekfulla, för ädlingar och ofrälse, för magiker och mördare, för de rättrogna och de fredlösa. De mänskliga asätarna är inte sena att samlas och nya intriger uppstår och farliga allianser bildas när krafter från det förflutna dyker upp igen i spåren efter strider och kaos, beredda att än en gång ta upp kampen om järntronen.


Tankar om titel och omslag
Har inte så mycket att säga om vare sig titel eller omslag. Jag gillar omslaget, det är mer stilrent och ganska enkelt.

Mina tankar om boken
Det tog ett tag att komma in i boken, men ju mer man läser desto mer intressant blir det. Tempot är ganska varierat och det har nog också att göra med vilka karaktärer man följer.

I Kråkornas fest saknar jag Tyrion och Daenrys, men å andra sidan får jag läsa om Brienne. Cersei är ju inte en speciellt vänlig karaktär, men hon är fortfarande spännande att läsa om och vad hon gör för att försöka få makt.

Som med all fantasy av denna typ är det många karaktärer att hålla reda på samt alla intriger och hur världen ser ut. Det tar en stund i början att komma in i det ordentligt, men jag tycker det går relativt bra när man väljer att lägga mer vikt vid de mer centrala karaktärerna.

Det är svårt att gå in på specifika händelser, men jag gillar allt mer att läsa om alla intriger. Dock ser jag fram emot att i nästa bok få läsa om de karaktärer som inte är med i denna bok. Däremot tror jag det var en fördel att följa vissa utvalda den här gången och få deras historia istället för att man får många karaktärer att hålla reda på och deras perspektiv.

Jag tycker boken var som mest spännande precis när den närmade sig slutet och jag hoppas läsa nästa del om inte alltför länge.


3 bra saker med boken: intriger, spännande och engagerande

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...