14 januari 2016

A-Ö Boktaggen: List

L - List. En ovanligt smart bokkaraktär.
Den här karaktären bara måste vara släkt med Einstein. Hur annars kan hen vara så smart?

Släkt med Einstein? Den första jag tänkte på var Agatha Christies Poirot. En otroligt smart detektiv som löser de mest omöjliga fall.  Tycker inte att det behövs inte någon mer motivering än det!

Detta ingår i A-Ö Boktaggen



13 januari 2016

Veckans bokbloggsfråga v.2

Bild lånad av Barnboksbloggen
Även den här veckan tänkte jag delta i Veckans bokbloggsfråga som Barnboksbloggen håller i. Frågan lyder så här:

Finns din blogg med i sociala medier, så som Facebook, instagram eller twitter? Vad använder du de sociala medierna till, att göra reklam för bloggen, skaffa nya läsare eller interagera med läsarna genom diskussioner, tävlingar eller annat? 

Jag har ingen Facebooksida eller Twitter. Det enda jag har är Instagram (där heter jag ewelinasbokblogg), fast på senaste tiden har jag inte varit så aktiv där, men det är något jag skulle vilja ändra på. Den använder jag även privat. För det mesta så har jag bara lagt upp bilder på de böcker jag läser, köpt eller lånat och såklart bilder på min katt...

Bara i mitt namn på instagram så gör jag ju reklam för min blogg, men jag försöker att lägga upp lite andra bilder också. Jag hoppas att jag ska bli bättre på att lägga upp fler inlägg snart.


Spänningsutmaningens januari-bok

Tänkte att jag skulle ta och presentera den bok jag tänker läsa i januari i Spänningsutmaningen. Jag fortsätter att läsa Gerhardsens böcker om poliserna i Hammarby. Jag tänker läsa den tredje delen, Vyssan lull. Jag ser riktigt fram emot att läsa den, med tanke på hur förra delen slutade!


12 januari 2016

Top Ten Tuesday 12 januari: Top Ten Releases I Meant To Get But Didn't


Dagens ämne i Top Ten Tuesday är Top Ten 2015 Releases I Meant To Get To But Didn't. Det var många, många böcker från 2015 som jag verkligen hade tänkt läsa så det blir en lista med tio böcker som jag önskar att jag hade läst förra året. 

1. En dröm från att dö av Emelie Kalén Loxi.

2. Lotus Blues av Kristina Ohlsson. 

3. Lycke av Mikaela Bley.

4. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer.

5. Enklav av Ann Aguirre.

6. I sanningens namn av Viveca Sten.

7. Vinterfolket av Jennifer McMahon

8. Var är Audrey av Sophie Kinsella.

9. Miniatyrmakaren av Jessie Burton

10. Den nya eliten av Marie Lu. 

11 januari 2016

Veckoplanering v.2


Jag är faktiskt nöjd med veckans läsning! Jag hann läsa ut Ljuset vi inte ser som var fantastiskt bra och jag hann också börja på You had me at hello av Mhairi MacFarlane. Jag hoppas på att hinna läsa ut den i veckan, trots att jag jobbar rätt så mycket i veckan.

Jag tänker också fortsätta läsa några noveller ur Noveller för världens barn, brukar bara läsa någon ibland men tycker det är riktigt bra avkoppling.

Jag hoppas också hinna börja på den tredje delen i Hammarbyserien, Vyssan lull av Carin Gerhardsen.

10 januari 2016

En smakebit på søndag: You had me at hello


Det är söndag och en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkelighetenUtmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu. HÄR kan ni läsa mer.   

Den här helgen har jag bara varit hemma och tagit det  lugnt och hållit mig inomhus. Har varit extremt kallt i helgen så det har varit perfekt väder för att sitta inne och läsa. Sen så ska jag ju också se Tour de Ski, avslutningen tycker jag är mest spännande att se när de åker uppför slalombacken! 

Den bok jag håller på med just nu är You had me at hello av Mhairi MacFarlane. Har läst lite drygt halva boken och det är riktigt bra feelgood! 

Smakebiten kommer från sidan 164.

"När ska ni ses?""Vet inte. Det var han som frågade, han sa att han skulle höra av sig. Jag är inte säker på att vi passar ihop, men det skadar väl inte att träffas."¨"Så ska det låta." Caroline tar belåtet en klunk ur sitt glas och ser sig gillande omkring. "Den här lägenheten är nästan värd hyran. Inte riktigt, men nästan. Även om det inte finns så många fler köksgrejer här än i vårt studenthem.""Är det nu man ska fråga varför du har hällt upp såsen i en vas?" säger Ivar. 

9 januari 2016

The Hobbit

Titel: The Hobbit
Originalets titel:-
Författare: J.R.R. Tolkien
Översättare:-
Serie: -
Antal sidor: 306
Utgivningsår: 1986
Förlag: Del Rey Books
Utläst: 25/6

Första meningen: "In a hole in the ground there lived a hobbit. "

Handling
Bilbo Baggins was a hobbit who wanted to be left alone in quiet comfort. But the wizard Gandalf came along with a band of homeless dwarves. Soon Bilbo was drawn into their quest, facing evil orcs, savage wolves, giant spiders, and worse unknown dangers. Finally, it was Bilbo–alone and unaided–who had to confront the great dragon Smaug, the terror of an entire countryside . . .

Mina tankar
The Hobbit har stått väldigt länge i min bokhylla och det är en bok som jag har påbörjat flera gånger, men som jag sedan glömt bort flera gånger. Den här gången bestämde jag mig verkligen för att jag skulle läsa ut den, eftersom det är en bok som jag ändå har varit intresserad av att läsa rätt så länge. Lusten blev inte heller mindre sedan filmerna.

Det som jag tyvärr tycker är till bokens nackdel är delar av språket. Det innehåller så väldans mycket beskrivningar, speciellt av naturen, som gjorde att tempot drogs ned en hel del. Det som jag främst gillar med själva språket är humorn som finns med och hur Tolkien beskriver Bilbo.

Bilbo blir verkligen en motvillig hjälte och det är något som jag uppskattar. Han vill egentligen inte alls ut på äventyret men dras med i det och flera gånger tvivlar han på sig själv, längtar hem, är rädd och undrar varför han gick med på att vara med på resan. Han känns väldigt mänsklig och är inte den stora, starka "typiska" hjälten.

Resan till Smaugs område kantas av spännande händelser, om än kanske lite osannolika och deras utgång beror en hel del på tur. Tolkien måste verkligen ha haft en livlig fantasi för att komma på allt detta!

Något som jag slås av är hur stor del av The Hobbit som ägnas åt deras resa till Smaugs område. Väl där så bekämpas draken rätt så snabbt och inte alls på det sätt som jag hade förväntat mig. För min del så upplevde jag det som lite av ett antiklimax.

The hobbit är en spännande fantasy och äventyrsroman och jag är glad att (äntligen) ha läst den och tyckte att boken var bättre än vad jag trodde från början.

Nu så funderar jag på att se filmerna, men jag undrar lite hur de lyckades med att dela upp boken på tre filmer.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Bokbloggsjerka 8-11 januari


Bokbloggsjerkan är tillbaka efter ett långt uppehåll! Jag hade egentligen tänkt svara på detta redan igår, men när jag väl kom hem var jag så trött att jag inte orkade. Den här helgen det om nyårslöften.Frågan är: 

Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?

Jag har flera mål med min läsning i år. För det första så vill jag ju njuta av läsningen. Jag har också en förhoppning om att jag ska hinna läsa 80 böcker i år, men vi får se hur det går med heltidsjobb och annat. 

Sen så vill jag gärna också få in en rutin i läsandet och faktiskt läsa varje dag. 

Jag har hoppat på flera utmaningar i år, både Boktolvan och Spänningsutmaningen. Jag är också med i Månadens bästa bok. Jag är också med i En världsomsegling på 366 dagar, men där har jag inget speciellt mål hur många länder jag vill upptäcka. 

Jag vill också bli bättre på att avsluta serier och läsa hyllvärmare, det är något som jag är riktigt dålig på! 

Jag har heller aldrig läst hela Harry Potter-serien, men har börjat på den flera gånger men aldrig avslutat den. I år hoppas jag kunna läsa hela serien. 


8 januari 2016

Helgens läsning

Idag har jag jobbat kortdag och sen hade jag tänkt fara hem.  Men tyvärr så har jag punktering på bilen så jag måste åka buss hem och då är jag inte hemma förrän kring 19.30. Så den här dagen blev inte alls som jag hade tänkt det!

Jag har inte varit hem sen 1:a advent så det ska bli rätt så skönt att komma hem en sväng. I helgen blir det nog bara att ta det lugnt, när vädret inte riktigt tillåter att man ska vara ute. Sen kommer det nog bli en hel del tid framför tv:n och Tour de Ski.

Jag har tänkt vara med i Bokbloggsjerkan, men känner att jag nog inte kommer orka svara på den ikväll så det får  nog dröja till imorgon.

Den bok som jag håller på med just nu är You had me at hello av Mhairi McFarlane. Nu får jag ju lite lästid på bussen, så det ska jag passa på att  utnyttja!


7 januari 2016

Film: Insidan ut

Handling
Ilska, Avsky, Rädsla, Vemod och Glädje är inte bara känslor utan även små figurer inuti Rileys huvud som styr hennes personlighet och vardagliga liv. Dessa figurer har följt Riley ända sedan hon föddes och de har bidragit till den person som Riley är idag. Men när familjen flyttar till San Fransisco och Riley tvingas lämna kompisar, skolan och hockeylaget bakom sig blir det bokstavligt talat kaos i huvudet.

Filmen är 91 minuter lång och är regisserad av Pete Docter. Rösterna görs av bland annat Amy Poehler, Bill Hader och Phyllis Smith. Filmen spelades in 2015.

De svenska rösterna görs av bland annat Linda Olsson, Per Andersson, Cecilia Forss och Björn Granath.

Mina tankar
Jag fick en stark rekommendation order av en kompis att se den här filmen.  Det var väldigt länge sen jag såg en tecknad film och ännu längre sen jag såg en familjefilm. 

Jag hade hellre velat se den med de engelska rösterna, men jag hade bara tillgång att se den med svenska röster. Jag brukar inte tycka om när man dubbar filmer, men det gick ändå bra att se. 

Det jag gillar med filmen är att den tar upp känslor på ett lite annorlunda, kreativt och lite mer lekfullt sätt än vad man kanske sett tidigare. Själva idén om att det finns personer inne i huvudet som styr oss är intressant och det var kul att få följa Riley genom det perspektivet. Sen var det också kul att de gav oss en inblick i andra människors känsloliv (t.ex. hennes mamma och pappa). 

Insidan ut visar också på vilket sätt våra känslor samspelar med varandra och att det är möjligt att ha flera känslor samtidigt och vikten av att vara medveten om sina egna känslor. 

Filmen är också otroligt vackert gjord och bara det gör den väldigt rolig att titta på. Animationerna är så vackra och jag gillade verkligen att filmen var så färgstark. 

Det skulle också vara kul med en uppföljare som handlar om Riley i puberteten.

Insidan ut är en riktig familjefilm och man behöver inte alls vara barn för att uppskatta den! 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...