13 februari 2018

Nyfiken på: Tiden däremellan


Handling
Året är 1936 och den unga sömmerskan Sira flyr sitt välordnade liv i Spanien för en häftig förälskelse, men blir sviken och övergiven av sin älskare i Marocko. I hemlandet rasar inbördeskriget och Sira tvingas bygga upp en ny tillvaro i Nordafrika. Hon blir snart modesömmerska åt de förnämsta kvinnorna i den kosmopolitiska exilkolonin. När andra världskriget brutit ut rekryteras hon av brittiska underrättelsetjänsten och återvänder till Madrid under täckmantel, som modeskaparen Arish. I sin ateljé hör Sira skvaller och information från nazisternas fruar och älskarinnor, som hon smugglar ut i form av morsekod på sömnadsmönster. Det är en helt annan värld än den hon lämnade och hon vet inte vem hon vågar lita på. Är mannen hon förälskat sig i verkligen den han påstår sig vara? Dubbelspel, konspirationer och oväntade händelser tvingar Sira att fly för livet.

Varför jag vill läsa den
Jag gillar som sagt att läsa historiska romaner, och detta tycker jag låter som en riktigt fängslande berättelse. Den verkar utspela sig  både i Spanien och i Nordafrika, två ställen som jag inte egentlige är särskilt bekant med. Själva tidsperioden är också lockande, dels tiden före kriget men också själva krigstiden. Dessutom verkar det finnas lite spionverksamhet i boken, som jag blir väldigt nyfiken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...