10 januari 2015

En enda natt

Titel: En enda natt
Originalets titel:-
Författare: Simona Ahrnstedt
Översättare:-
Serie: En enda  #1
Antal sidor: 493
Utgivningsår: 2014
Förlag: Forum
Utläst: 4/1

Första meningen: "David Hammar spanade ut genom det välvda fönstret på helikoptern":









Handling
Natalia De la Grip är en av Sveriges skickligaste finanskvinnor. Hon är född in i elit och överklass men har alltid gått sin egen väg. Sedan fästmannen lämnade henne är Natalias enda mål en ledande position i familjens imperium. David Hammar är arbetarsonen som blivit en förmögen riskkapitalist, beundrad och avskydd, ökänd och omskriven. Nu är tiden inne för David att nå sitt mål och krossa familjen De la Grip. Det är en kupp han planerat i hela sitt liv. När David och Natalia möts över en affärslunch i ett somrigt Stockholm är både oförberedda på attraktionen som uppstår. Natalia vet att hennes familj hatar honom, men hon vet inte varför. David har sin agenda klar. Mot sin vilja dras de till varandra och upplever en natt som ingen av dem kan glömma. Men relationen är otänkbar. De är fiender. Det var bara en enda natt.

Mina tankar
Jag har läst alla Simona Ahrnstedts tidigare historiska böcker och jag tyckte väldigt bra om dem. Jag tyckte det kändes lite spännande att läsa hennes nya bok, som utspelar sig i nutid och jag kan konstatera att hon skriver minst lika bra "moderna" böcker.

Precis som Ahrnstedts tidigare böcker så är den lättläst, spännande och romantisk. Den är perfekt när man bara vill sjunka ned en stund tillsammans med en god bok. Jag gillar karaktärerna, speciellt kvinnorna, många utav dem är väldigt starka och det känns ganska inspirerande. Det är Natalias och Davids kärlekshistoria som står i fokus, men Åsa Bjelkes historia är också väldigt fint skriven.

Boken utspelar sig inom den svenska finanseliten och jag är inte speciellt insatt i den svenska finansmarknaden. Det är ändå spännande och vissa partier sträckläste jag för att det var så spännande.

I boken får man verkligen se baksidorna av överklassens samhälle, där anor och familj betyder allt. Kvinnosynen och hur de ser ner på arbetarna i dessa kretsar är extremt obehagligt och tyvärr tror jag att den är ganska vanlig bland eliten.

En enda natt blir bättre och bättre ju längre in man kommer i boken och även om slutet är ganska förutsägbart så är vägen dit väldigt bra. Det är en väldigt bra underhållningsroman och ibland tycker jag det är väldigt skönt att få läsa sådana böcker som motvikt till andra, mörkare böcker.

Jag vill också passa på att berömma omslaget, det är väldigt snyggt och elegant och passar verkligen till boken.  Simona Ahrnstedt har blivit en av mina svenska favoritförfattare och jag ser redan fram emot hennes nästa bok, En enda hemlighet, som släpps senare i år.

Betyg: 4/5

Andra delar i serien
1. En enda natt

Tidigare läst av denna författare
Överenskommelser
Betvingade
De skandalösa 

2 kommentarer:

  1. Gillade den här boken också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra att det är fler än jag som tycker om hennes böcker :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...