24 februari 2015

Top Ten Tuesday 24 februari - favorithjältinnor

Det är tisdag och dags för Top Ten Tuesday. Den här tisdagen är ämnet Top Ten Favorite Heroines From Books (Or you could pick movies/tv): We've done this topic before so you could always do heroines you love since the last time we did this topic, heroines in a particular genre, etc.

Jag lyckades inte komma upp i tio stycken, men detta är några av mina favoriter när det gäller starka, kvinnliga karaktärer. 

Finley Jane i The Steampunk Chronicles av Kady Cross. Här har vi verkligen i tjej som kan slåss och som inte är rädd för något eller någon. 

Hazel Grace i The fault in our stars. Hon är ingen  kick-ass-hjältinna, men för mig är hon en hjältinna. Hon vet vad som kommer och försöker ta vara på tiden så bra som det bara går. Hon är så otroligt stark! 

Lisbeth Salander i Milleniumtrilogin. Visserligen har jag bara läst den första delen men den tyckte jag var riktigt bra. Jag har även sett filmerna flera gånger och Noomi Rapace gör verkligen ett bra jobb!

Hermione Granger i Harry Potter-serien. Jag har inte läst hela serien, men jag har läst flera böcker och Hermione är verkligen cool. Jag gillar att hon är lite av en "plugghäst" och att hon tycker om att lära sig. 

Katniss i Hungerspelen. Jag läste första boken för länge, länge sedan och har också sett den första filmen. Katniss är verkligen en hjälte och hon offrar sig för sin syster och deltar i Hungerspelen. 


4 kommentarer:

  1. De tre sista har jag på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var svårt att komma några hjältinnor, men en del kändes ganska självklara :)

      Radera
  2. Hermione och Katniss är på rätt många listor. Även min.

    SvaraRadera
  3. Åh Lisbeth Salander. Pinsamt att jag glömde henne.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...