27 juni 2015

En sång från havet

Titel: En sång från havet
Originalets titel: A Half Forgotten Song (2012)
Författare: Katherine Webb
Översättare: Annika Sundberg
Serie:-
Antal sidor: 510
Utgivningsår: 2015
Förlag: Historiska media 
Utläst: 16/6

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Första meningen: "Det blåste så hårt att hon kände sig sliten mellan två världar, som om hon hade fastnat i en vakendröm som var så levande  att konturerna först blev suddiga och sedan försvann.



Handling
I en liten by i södra England lever Mitzy Hatcher vind för våg. Mamman slänger ut henne ur huset när karlar kommer på besök, och Mitzy vandrar ensam längs kusten. En dag lyser det i den öde granngården, konstnären Charles Aubrey har flyttat in med sin familj. Plötsligt förändras allt. Under några somrar vid 1930-talets slut väcks Mitzys hopp om en annan framtid, och starka känslor sätter hennes tillvaro i gungning.

Många år senare skriver galleristen Zach en biografi över den berömde konstnären. Han är som trollbunden av Aubreys tre målningar som finns i hans ägo. Vem är den unge pojken Dennis som ingen känner till? Lever bondflickan med den intensiva blicken fortfarande? Och vad hände med Charles Aubrey under andra världskriget? I jakt på svar reser Zach till södra Englands kust. Men de sanningar han möter ligger bortom allt han hade kunnat ana.
 


Mina tankar
En sång från havet är verkligen en gripande roman och jag tror att det är en bok som man kommer komma ihåg länge. Den engelska miljön vid havet är fängslande och man dras verkligen in i historien. Boken är ganska lågmäld och tempot är inte speciellt fort, men man kan sjunka in i boken och njuta av miljön och karaktärerna.

Jag gillar karaktärerna och jag gillar att de har båda goda och mindre goda sidor. De är mänskliga, med allt var det innebär. Mitzy är den karaktär som intresserar mig mest, förutom konstnären Aubrey. Jag är förundrad över hur väl Webb beskriver allt från natur, karaktärer och händelser. Jag gillar också sättet som Webb väver ihop dåtiden med nutiden.

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att komma in i boken, det tog ett tag innan jag fastnade, men när jag väl gjorde det hade jag väldigt svårt för att lägga ifrån mig boken. Något som kanske bidrog till det är att kapitlen var väldigt långa och då blev det bara att man inte läste så långa stunder i taget.

En sång från havet är en väldigt sorglig och romantisk bok. Men den är inte romantisk på det "vanliga" sättet. Sammanfattningsvis är det en väldigt gripande och läsvärd bok och den passar perfekt att läsa i hängmattan under sommaren!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.   

2 kommentarer:

  1. Jag är också väldigt förtjust i Caroline Weber och jag läste nyss just denna boken av henne. En varm och finstämd berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst hennes andra böcker,men kommer nog göra det så småningom :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...