12 maj 2019

Bokresan #35 - The Jumbo Genre Recomendation Tag

Det är söndag och dags för ännu en bokresa med Camilla från Mitt bokintresse. Den här gången är det en tag där det gäller att rekommendera böcker utifrån genre.

Då det är lite olika genre så har jag svårt att komma på en del, medan jag kan komma på hur många böcker/författare som helst till en annan. På två genre kan jag inte komma på några böcker alls.

Science fiction
Scythe av Neal Shusterman

Fantasy
Sista riket av Brandon Sanderson

Mystery
Mörka platser - Gillian Flynn

YA - Unga vuxna
Dystopi - Tredje principen av Anna Jakobsson Lund
Fantasy - Caraval av Stephanie Garber
Contemporary/samtida - Eliza och hennes monster av Francesca Zappia
Sci-fi - Illuminae av Amie Kaufman & Jay Kristoff

Horror - skräck
Nattfilm av Marisha Pessl

Literary Ficttion - samtida romaner
Stora små lögner av Liane Moriarty

Travel/resande
Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma

Humor
Rosie Potters lyckliga liv efter detta av Kate Winter

Historiska romaner
Tiden är inte än av Elin Boardy

Historisk faktabok
Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

Vetenskap/natur

Craft - en bok som utvecklar läsande/skrivande

En bok som inte passar in i någon annan genre
Här tipsar jag om Lilla Berlin av Ellen Ekman som är ett seriealbum som finns i flera delar.

3 kommentarer:

  1. Flera av dem du tipsade om skulle jag kunna tänka mig tipsa om också, det var svårt att hålla sig till bara en ev två inom varje genre.
    Utav dina så har jag inte läst något av varken Kate Winter eller Elin Boardy så de skulle jag kanske se om jag kan trycka in i den där listan på alla böcker jag vill läsa.

    SvaraRadera
  2. En vacker dag ska jag läsa Sanderson. Det är bara så många böcker innan det.

    SvaraRadera
  3. 1. The left hand of Darkness - Ursula K. Le Guinn.
    2. Ronja Rövardotter - Astrid Lindgren. Ja, Astrid är en bortglömd fantasyfavorit. (äh, okej, har läst väldigt lite fantasy...)
    3. Tlön, Ukbar, Orbis Tertius - Jorge Luis Borges. Bara en novell, men ändå.
    4. -
    5. Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist. Vampyrer, socialrealism och 80-talsnostalgi!
    6. Lust - Elfriede Jelinek. (med reservation för att jag är osäker på den genrebestämning som menas.
    7. Myten om Wu Tao-Tsu - Sven Lindquist. Vila i frid, Sven.
    8. Äldreomsorgen i Övre Kågedalen - Nikanor Teratologen. ...
    9. Västerlandets undergång - Oswald Spengler. Täcker in det mesta som hände fram till en 100 år sen ungefär.
    10. Naturvetenskapliga skrifter - August Strindberg. Själva vetenskapligheten kan möjligen vara lite svajig.
    11. SCUM manifesto - Valeie Solanas. Manifest är en genre som förtjänar en egen kategori.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...