11 maj 2019

The Stone Sky

Titel: The Stone Sky
Originalets titel: -
Författare: N.K. Jemisin
Översättare: -
Serie: The Broken Earth #3
Antal sidor: 416
Utgivningsår: 2017
Förlag: Orbit
Utläst: 21/4

Handling
The Moon will soon return. Whether this heralds the destruction of humankind or something worse will depend on two women.

Essun has inherited the power of Alabaster Tenring. With it, she hopes to find her daughter Nassun and forge a world in which every orogene child can grow up safe.

For Nassun, her mother's mastery of the Obelisk Gate comes too late. She has seen the evil of the world, and accepted what her mother will not admit: that sometimes what is corrupt cannot be cleansed, only destroyed.


Tankar om titel och omslag
Omslagen känns ganska typiskt fantasy, och detta omslag tycker jag är ganska så likt omslaget till den första boken. Inget speciellt att säga om titeln.

Mina tankar om boken
Tillsammans med Camilla har jag nu läst den avslutande delen i Jemisins trilogi. Det känns väldigt skönt att ha avslutat ytterligare en serie. Detta är ganska annorlunda fantasy mot vad jag har läst innan, den är tydligt riktad till vuxna och är skriven på ett speciellt sätt.

Något som varit gemensamt för alla tre böckerna är att de har tagit lite tid att komma in i, men ju mer man har läst desto mer intressant har det blivit. Det har kanske inte varit superspännande hela tiden, större delar av serien är de mest på vandring. Vad som kanske jag uppskattar mest är världen som Jemisin har byggt upp. I den här avslutande boken får vi också veta vad som orsakade detta och hur världen innan såg ut.

Trots att det är fantasy så kan man säga att det finns paralleller till vårt samhälle. Mycket av boken kretsar kring klimatet och det känns ju väldigt aktuellt och hur människor hanterar kriser. Tycker det är speciellt intressant hur människorna går tillbaka till det mest basala och viktigaste.

Denna serie är uppdelad i tre böcker och min rekommendation är att man läser dem relativt tätt inpå varandra. Böckerna hänger ihop väldigt mycket och är egentligen en enda historia som är uppdelad i tre böcker. Efter att ha läst den sista boken så förstår man också de två tidigare böckerna mycket mer, så Jemisin lyckas verkligen knyta ihop säcken på ett bra vis.

Jemisin skriver på ett sätt som jag inte är van vid, men jag måste medge att det funkar.  Många delar berättas i andra form, det vill säga i du-form, och det krävs att man vänjer sig vid det.

Vet inte hur mycket jag ska skriva om avslutningen, det är på ett vis passande men det är lite frustrerande också. Slutet känns väldigt öppet, men samtidigt så gillar jag sådana slut när allt inte slutar helt perfekt.

3 bra saker med boken: världen, berättarstilen, hur böckerna knyts ihop

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
The Fifth Season
The Obelisk Gate

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...