1 maj 2019

Carrie

Titel: Carrie
Originalets titel: - 
Författare: Stephen King
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 304 
Utgivningsår: 2013 (1974)
Förlag: Anchor
Utläst: 2/4

Handling
Carrie knew she should not use the terrifying power she possessed... But one night at her senior prom, Carrie was scorned and humiliated just one time too many, and in a fit of uncontrollable fury she turned her clandestine game into a weapon of horror and destruction...

Tankar om titel och omslag
Både titeln och boken är väl något av modern klassiker. Är dock inte så förtjust i omslaget, väldigt mörk och det är dessutom ett filmomslag.

Mina tankar om boken
Jag har ju aldrig läst en King-bok tidigare, så detta var intressant. Däremot har jag ju såklart hört mycket om hans böcker, då de ofta refereras till i populärkulturen.

Jag hade ändå ganska höga förväntningar på denna, men från början blev jag lite förvånad över hur den berättades. Jag vande mig dock snabbt vid det, och jag gillar hur berättelsen utvecklas och hur vi får veta vad som hände med Carrie.

Den var också väldigt lättläst, även om den blev lite jobbig att läsa när det blev vissa slangord och liknande. Själva grundhistorien i Carrie känns ganska tidlös, den hade lika gärna kunnat utspela sig idag och det är ju ett gott betyg för en bok som är över 40 gammal.

Jag upplevde inte Carrie som en läskig bok, utan mer psykologisk med lita övernaturliga inslag. Det går att relatera till karaktärerna och det känns också som den kan fånga skolvärlden på ett trovärdigt sätt. Den känsla som mest finns kvar hos mig efter att ha läst denna bok är nog mer sorg över Carrie och hur hon behandlades av både sin mor och i skolan, och vilka konsekvenser det fick.

Jag har hört många som inte tycker om sluten i Kings böcker, men jag gillade det här slutet, det var helt i min smak.

Nu har jag ju läst min första King-bok och jag kan med säkerhet säga att det inte var den sista.

3 bra saker med boken: berättarstilen, trovärdig, sorglig

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...