17 januari 2018

Film: Man of Steel

Handling
A young boy learns that he has extraordinary powers and is not of this Earth. As a young man, he journeys to discover where he came from and what he was sent here to do. But the hero in him must emerge if he is to save the world from annihilation and become the symbol of hope for all mankind.

Filmen är 143 minuter lång och regisserad av Zack Snyder. I huvudrollerna ses bland annat Henry Cavill, Amy Adams och Michael Shannon. Filmen hade svensk premiär 26 juni 2013.

Jag såg filmen 4 januari.

Mina tankar
Jag har dålig koll på Superman-serierna och DC:s filmer men som jag förstått var denna först ut i DC:s extended universe, så då tänkte jag börja med att sen så jag kan se dem i kronologisk ordning.

Det lilla jag har sett av denna superhjälte är främst från några avsnitt av Smallville, så det fanns en hel del skillnader. Jag gillar dock Clark Kent/Superman, men jag hade önskat att filmen hade börjat med att han började jobba på tidningen.

Jag har inte sett många av vare sig Marvels eller DC:s filmer, men min spontana tanke är att Marvels värld känns mycket mer fantasifull och ljusare och intrycket blir mer hoppfullt på något sätt. Det lilla jag har sett av DC känns det bara mörkt, dystert och eländigt, fast med några superhjältar som ska inge hopp för mänskligheten och jag saknar verkligen den humor som finns i Marvel.

Jag tyckte början av filmen var väldigt seg, visst den är kanske nödvändig för att veta var han kommer ifrån, men det blev utdraget och tillförde inte så mycket för min del. Jag hade hellre sett när Kents hittade honom, och hur det var att växa upp.

Det är otroligt mycket specialeffekter i denna film, och i mitt tycke är det inte till filmens fördel. De är bra gjorde, det är inte det, men det blir lite tröttsamt att hela tiden se CGI och en massa fightscener som i längden blir ganska tråkiga. Och just precis när jag trodde att det var slut med dessa scener, så började det om igen.

Sen tycker jag också att filmen är alldeles för lång, den är nästan 2,5 timme och den hade lätt kunnat vara minst en halvtimme kortare.

Den del av Man of Steel som jag tyckte var bäst var mittendelen, när Clark försöker bestämma sig för hur han ska göra och hur han träffar Lois Lane. Jag gillade även slutscenen, vilket gör mig intresserad av att se filmerna som kommer efter denna.

Man of Steel är ingen dålig film, men den var kanske inte helt i min smak. Det blev för mycket action och jag hade uppskattat om filmen hade lagt mer vikt på andra delar i stället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...