23 mars 2015

Filmen Gone Girl

Handling 
På sin femte bröllopsdag anmäler Nick Dunne att hans vackra fru Amy är försvunnen. I takt med att polisens undersökningar fortskrider och massmedias bevakning blir allt hetsigare börjar Nicks framställning av det lyckliga äktenskapet falla sönder. Hans underliga uppförande, svek och lögner leder till att han själv snart hamnar i utredningens centrum, och alla ställer sig frågan: har Nick Dunne dödat sin fru?

I huvudrollerna ses bland annat Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris och Tyler Perry.

Filmen är regisserad av David Fincher, spelades in 2014 och är 142 minuter lång.

Mina tankar 
För ett tag sedan läste jag boken och tyckte den var riktigt bra, fast jag hade då lite svårt för slutet. Det  är sällan jag har sett filmen som har följt boken så otroligt bra! Filmen öppnas med precis samma ord som boken och bara det gjorde att jag blev positivt inställd till filmen från början.

Det är egentlige ingen action- eller thriller-film, men det är hela tiden spännande, även om jag hade läst boken innan och visste vad som skulle hända. Jag tror att de som inte läst boken innan, kanske tycker att filmen är mer spännande. Stundtals är den också riktigt obehaglig att se.

Skådespelarna tyckte jag också gjorde ett riktigt bra jobb, speciellt Ben Affleck och den som spelade hans syster. Det var lite ovanligt att se Neil Patrick Harris i en seriös roll, jag har mest bara sett han i HIMYM.

Mitt intryck av boken är ungefär detsamma som jag tyckte om boken. Jag gillar verkligen inte Amy i vare sig filmen eller boken, men det är kanske det som är meningen?

Filmversionen är minst lika bra som boken och det som jag kanske är mest imponerad av är hur väl den följer bokens handling. En del gånger är det väldigt stora skillnader mellan film och bok så att man knappt känner igen filmen.

Gone Girl är verkligen sevärd!

HÄR kan ni läsa min recension av boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...