10 mars 2015

Top Ten Tuesday 10 mars - Ten Books For Readers Who Like...

Det är tisdag och dags för Top Ten Tuesday. Den här gången är ämnet Ten Books For Readers Who Like... Jag antar att man här får fylla i ett passande ämne. Jag tycker det är väldigt svårt att komma på ämnen själv, det är lättare när någon annan har bestämt ämne. Det första jag tänkte när jag läste detta ämne var svenskt, så därför kommer jag tipsa om tio stycken svenska (och bra!) böcker. 

1. Viveca Stens serie Morden i Sandhamn. Jag har läst alla hittills utgivna böcker och tyckt att de har varit mycket bra, de har faktiskt bara blivit bättre och bättre. Serien börjar med I de lugnaste vatten

2. Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Riktigt bra ungdomsfantasy med hög igenkänningsfaktor. Kan läsas av alla och fortfarande uppskattas! 

3. Betvingade av Simona Ahrnstedts. Sveriges romancedrottning som skriver väldigt bra romance i historisk miljö. Jag har gillat alla hennes böcker och längtar tills hennes nya bok släpps i vår. 

4. I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam är en ruskigt bra bok! Väldigt viktig bok, men stundtals också ganska hemsk. 

5. Pepparkakshuset av Carin Gerhadsen är den första i Hammarbyserien. Det är visserligen den enda bok jag läst av henne, men den gav verkligen mersmak.

6. Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma. En bok om den Andrées misslyckade polarexpedition. Man sugs verkligen in i boken och den är omöjlig att lägga ifrån sig. 

7. Ondskan av Jan Guillou. Läste den i högstadiet, men jag minns fortfarande mycket från boken. Den var verkligen bra och hemsk! 

8. Nattfåk av Johan Theorin är en väldigt bra kriminalroman som verkligen gav lite kalla kårar. 

9. Fågelbarn av Christin Ljungqvist är en riktigt bra berättelse om en dysfunktionell familj och och som innehåller några övernaturliga inslag. Väldigt skrämmande. 

10. Vi på Saltkråkan av Astrid Lindgren. Är en lista med bra svenska böcker någonsin komplett utan Astrid Lindgren? Svar: Nej! 

10 kommentarer:

  1. Jag har lyckats med konststycket att inte ha läst en enda Viveca Sten. Har tyckt att TV-serien är så dålig att jag inte vill läsa böckerna, men jag har förstått det som att böckerna är mycket bättre :) Så, i somras köpte jag nästan hela serien som e-böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har tänkt läsa böckerna. Jag tycker att hennes böcker har blivit bättre och bättre ju mer hon har skrivit.

      Radera
  2. Jag har bara läst nummer 3, 7, 9 och 10 på din lista. Cirkeln är jag lite nyfiken på och Sara Lövestam är en författare som jag absolut vill läsa något av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Cirkeln kan jag verkligen rekommendera, hela Engelsforstrilogin har blivit en favorit :)

      Radera
  3. Svenska böcker var väl ett utmärkt ämne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte det :) Det var det allra första jag tänkte på och då kan man ju blanda genre hej vilt :)

      Radera
  4. Ondskan gillade jag och sedan har jag läst första i Sandhamns-serien. Annars var det nya tips för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker allihop! :) Ondskan känns som lite av en klassiker.

      Radera
  5. Mycket bra tips du kommer med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog väldigt många svenska böcker som är bra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...