4 mars 2015

Tematrio - kvinnor

Den här veckan väljer jag att delta i Lyrans tematrio. Lyran skriver så här om veckans tema: Det kommer att bli mycket om kvinnor den här veckan, både på min blogg och på Kulturkollo där vi har kvinnovecka. Temat den här veckan blir därför väldigt lätt, berätta om tre bra texter som handlar som kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor o s v välj själv! Eller blanda hejvilt.



1. Moa Martinsons Mor gifter sig. Jag läste den i höstas i skolan och jag försökte senare analysera den ur ett feministiskt perspektiv. Jag tycker att hennes fantastiska bok skildrar kvinnornas hårda arbete på ett realistiskt sätt. Boken innehåller många minnesvärda kvinnoporträtt, t.ex Mia och Hedvig. Jag upplever det som att kvinnorna verkligen står i centrum i hennes bok. 

2. Jane Austen. Jag har läst några böcker av henne tidigare, bland annat Stolthet och fördom och Emma. Jag tyckte om hur kvinnornas vardagsliv skildrades, det kändes väldigt äkta. Dessutom innehåller de kärlek... 

3. Nu kommer vi till en mer nutida författare, som i mitt tycke gör riktigt bra kvinnoskildringar. Simona Ahrnstedt. Jag tycker om hennes kvinnliga huvudpersoner, de vågar stå upp för det de tror på och är självständiga. Hon har skrivit flera historiska romaner, t.ex. Betvingade och De skandalösa




15 kommentarer:

  1. Både Moa Martinson och Jane Austen tillhör mina favoriter. Simona Ahrnstedt har jag aldrig provat, men det kanske jag skulle göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon skriver riktigt bra historisk romance. Martinson kändes väldigt självklar på listan.

      Radera
  2. Kul att du nämnde Simona Ahrnstedt, tycker absolut hennes böcker passar på temat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja och så blev det alla historiska böcker :-)

      Radera
  3. Simona Ahrnstedt läste jag en bok och den tyckte jag om men sedan blev det ej fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla hennes böcker, de historiska har varit bäst

      Radera
  4. Mor gifter sig är mycket bra. Har just läst Martinssons debutroman Kvinnor och äppelträd, rekommenderas. Simona Ahrnstedt borde jag kanske läsa, jag gillar ju historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa några av hennes andra böcker, speciellt de självbiografiska.

      Radera
  5. Kvinnor och äppelträd är min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev sugen på att läsa fler av hennes böcker när jag hade läst Mor gifter sig. Tack för tipset!

      Radera
  6. Simona Arhnstedt har jag inte läst men är nyfiken på hennes böcker. Jane Austen är ju en kär favorit =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar verkligen Ahrnstedts böcker! :)

      Radera
  7. Jane Austen är ju sällan fel :) Har nyligen köpt hem en bok av varje från de andra som jag inte testat än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Hoppas att du ska tycka om de då!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...