10 september 2016

Stöld av babian

Titel: Stöld av babian
Originalets titel:-
Författare: Anna Karolina
Översättare:-
Serie: Amanda Paller #1
Antal sidor: 438
Utgivningsår: 2015
Förlag: Norstedts 
Utläst: 9/8

Handling
Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor.

Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt.


Mina tankar
Jag har varit lite nyfiken på dessa böcker och måste säga att jag inte heller blev besviken! Det är en riktigt bra debut och jag läser gärna mer av författaren och Amanda Paller.

Språket tycker jag är rätt så speciellt. I början hade jag lite svårt för det, då det är mycket slang och svärord, men efter ett tag vande jag mig och tänkte inte alls på det. Att författaren själv har jobbat som polis gör definitivt trovärdigheten i boken större och tyvärr tror jag att många poliser skulle känna igen sig i de situationer som hon beskriver. På vissa ställen lyser kritiken mot polisen också igenom, bland annat när det gäller mansdominans.

Karaktärerna är intressanta att följa, kanske speciellt Amanda och Adnan. Amanda har en egen agenda och hon låter inget stoppa henne från att få veta det hon vill. Hon vågar ta för sig i en mansdominerad värld. Men ibland tycker jag det blir lite för mycket, just det att hon inte stoppa för något, att hon är så besatt av att få sina svar.

Den karaktär som jag faktiskt tyckte bäst om är Adnan, som nog egentligen är en bra kille men som har dragits ned i kriminalitet och har svårt att sluta. Han vill göra bättre, men det är inte så lätt att ta sig vidare.

Den tredje huvudkaraktären Magnus är det bara obehagligt att läsa, och att han till och med är polis gör inte saken lättare. Han har ett extremt kontrollbehov som tyvärr går ut över andra och i takt att han blir mer desperat blir det också värre.

Stöld av babian är en riktigt spännande debut! Och de sista sidorna var så himla spännande, så jag ser verkligen fram emot att läsa andra delen snart!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Stöld av babian ingick i Spänningsutmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...