29 juli 2013

Bokcirkeln

Titel: Bokcirkeln
Originalets titel: The Reading Group (2003)
Författare: Elizabeth Noble
Översättare: Lisbet Holst
Serie: -
Antal sidor: 504
Utgivningsår: 2006
Förlag: Norstedts
Läst: 23/7 - 27/7

Första meningen: "Clare betraktade den unga kvinnan som passerade henne i korridoren."








Handling
Fem vänner Clare, Harriet, Nicole, Polly och Susan bildar en bokcirkel. De är lika olika som böckerna de läser. På träffarna i cirkeln diskuteras inte bara den aktuella boken utan även andra, personliga glädjeämnen och bekymmer. Det kan röra sig om en ny pojkvän, en otrogen äkta man, en sjuk mamma eller en besvärlig tonårsdotter. Sammankomsterna blir en sorts terapi för dem alla. I goda vänners trygga sällskap kan de både skratta och gråta.

Vad jag tycker
För det första blir jag väldigt förvirrad av att den här boken verkar ha haft flera titlar, både "Bokcirkeln" och "Bokcirkelns bekännelser". Annars så är boken riktigt bra och det förvånade mig, den verkade inte så bra och där bidrog nog omslaget som jag tycker är ganska intetsägande.

Boken berättas ur alla kvinnornas perspektiv och det gillar jag, även om det blir lite svårt att hålla reda på vem det är som berättar. Dessutom innehåller boken många boktips, till exempel "Försoning" av Ian McEwan och "Nära Eden" av Anita Shreve som jag är väldigt sugen att läsa.

Boken är väldigt lättläst, realistisk och på sina ställen väldigt sorglig så att jag nästan vill gråta. Den är skriven med humor och värme så det blir ändå en väldigt härlig läsupplevelse. Jag tokgillar hur Noble beskriver alla relationer mellan mamma/dotter, hustru/man och syskon/syskon. Det är så himla realistiskt att jag nästan fick gåshud.

Det jag inte gillar med boken är att den innehåller så många personer att jag har lite svårt att hålla koll på vem alla är. Dessutom tycker jag att boken är för lång, den hade lätt kunnat kortas ner.

Boken var riktigt bra, även om den var lite för lång, så jag ger boken 4.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag tänkt köpa så många gånger. Jag vet inte varför det inte blivit av... Men den låter ju bra i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade inte riktigt förväntat mig att den skulle vara så pass bra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...