17 juli 2013

Stad av skuggor

Titel: Stad av skuggor
Originalets titel: City of Bones (2007)
Författare: Cassandra Clare
Översättare: Jan Risheden
Serie: The Mortal Instruments #1
Antal sidor: 527
Utgivningsår: 2013
Förlag: Bonnier Carlsen
Läst: 13/7 - 15/7

Första meningen: "Lägg av, sa dörrvakten och lade armarna i kors över det muskulösa bröstet."








Handling
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. 
Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. 
Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ... 


Vad jag tycker
Jag hade inga egentliga förväntningar på boken när jag började läsa, men jag blev verkligen positiv överraskad av hur bra den var! Jag tycker att omslaget är väldigt coolt, med allt det guldiga och stadens silhuett. Boken är grymt spännande och lätt att läsa och passar perfekt som sträckläsning! Jag gillar tempot i boken, det händer hela tiden någonting och jag rycks med i berättelsen. Jag gillar miljöbeskrivningar av New York och Idris.

Jag gillar Clares värld, den är alldeles magisk och verkar så vacker och fantasifull. Jag gillar de flesta karaktärerna och jag älskar Simons humor och superroliga kommentarer. Jag gillar katten Church, jag tycker att han verkar så härlig och självständig.

Det som jag kan tycka är lite dåligt är att kapitlen är förhållandevis långa och att det en del blir konstiga styckindelningar som gör mig lite förvirrad.

Det verkar som en jättebra serie och jag ska absolut läsa de andra delarna när det kommer ut!

Jag ger boken 4.9.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

3 kommentarer:

  1. Jag läste den på engelska för ett par år sedan och jag gillade den men kände inte riktigt den där kopplingen till en bra bok men funderar på att kanske låna den på bibblan och läsa om på svenska vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter mycket bra! Det är nog möjligt att det blir skillnad när man översätter en bok :)

      Radera
  2. Jag tycker den boken är jättebra! Längtar efter fortsättningen och vill se filmen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...