3 juli 2013

Fågelbarn

Titel: Fågelbarn
Originalets titel: -
Författare: Christin Ljungqvist
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 284
Utgivningsår: 2013
Förlag: Gilla Böcker
Läst: 1/7 - 3/7

Första meningen: "Den dagen var hela familjen med, det var pappa, mamma, Jens, Samuel och Hanna."








Handling
Från början hade Hanna två bröder, Samuel och Jens. Det skiljde bara ett år mellan dem, men medan Samuel var känslig och försiktig, var Jens hans raka motsats. Nu är de borta, båda två. Och allt är Jens fel. Och kanske Hannas också, hon visste ju vad som skulle hända, kanske kunde hon ha stoppat det. Är det därför Jens har kommit tillbaka, för att hämnas?

Vad jag tycker
Jag måste börja säga att jag gillar omslaget på boken, det är snyggt och stilrent. Innehållet är inte så tokigt det heller. Det är en nagelbitande, spännande, hemsk och kolsvart berättelse om en familj med stora problem. Kapitlen är korta och lättlästa och det gillar jag. Språket är vackert med ett väldigt bra flyt och jag ville hela tiden veta mer, mer, mer. Den är väldigt oförutsägbar, det var inte förrän mot slutet som jag förstod vad som hade hänt egentligen. Jag tycker om de vackra miljöbeskrivningarna och jag tycker boken är väldigt levande.

I centrum står en rik familj som vid första anblicken verkar vara en normal familj, men efter ett tag inser man att den är allt annat än normal och att problemen trängs under ytan. Jag gillar hur Ljungqvist har beskrivit karaktärerna och jag gillar verkligen Hanna, bokens huvudperson. Hon är djuriskt stark, modig, tuff och envis och fast besluten att ta sig ur familjens och stå på egna ben. Hanna ser spöken och jag fullkomligt älskar hur Ljungqvist beskriver deras närvaro, det är nästan så att jag själv känner dem.

Boken väckte många tankar hos mig, som tyvärr känns väldigt aktuella. Bland annat om hur barn dödar barn och hur poliser, föräldrar, psykologer och barnen själva hanterar det. Det är skrämmande!

Fågelbarn grep verkligen tag i mig och släppte inte taget förrän den sista sidan var utläst. Jag tycker att boken var mycket läsvärd och jag uppmanar alla att ge boken en chans, den känns väldigt aktuell.

Jag ger boken 5.0.

Jag har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...