30 juli 2013

Topp Tio Tisdag 30 juli



Det är tisdag och dags för Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Denna tisdag är ämnet Top Ten Favorite Beginnings/Endings in Books. Jag har valt att lista 10 första meningar som jag tycker om.

1. "Jag ska inte döda dig, min sommarängel". (Sommardöden av Mons Kallentoft)

2. "När vi körde ut från den myllrande, upplysta staden i går kväll undrade jag om jag skulle kunna mörda min man och hävda att det var under ett anfall av sinnesförvirring". (Lyckliga familjen av Judith O'Reilly)

3. "Det är endast den allra innersta kretsen, av en närvarande och snart före detta rådgivare benämnd juntan, som befinner sig på statsministerns kansli på valkvällen den 20 november 2001". (Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst)

4. "Sista gången jag såg Laurent Jammet stod han i Scotts handelsbod med en död varg över axeln". (I vargars följe av Stef Penney)

5. "Det är här min bok börjar, Katrine, året då Åluddens gård byggdes". (Nattfåk av Johan Theorin)

6. "Later in the winter of my seventeenth year, my mother decided I was depressed, presumably because I rarely left the house, spent quite a lot of time in bed, read the same book over and over, ate infrequently, and devoted quite a bit of my abundant free time to thinking about death". (The fault in our stars av John Green)

7. "Nathalie var ganska tystlåten (och feminin på ett lite schweiziskt vis)". (Nathalie: en delikat historia av David Foenkinos)

8. "Dagen börjar vid midnatt". (Nick och Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn och David Levithan)

9. "Jocelyns egen Jane Austen skrev underbara romaner om kärlek och uppvaktning, men gifte sig aldrig". (Jane Austen-klubben av Karen Joy Fowler)

10. "Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål". (Cinder av Marissa Meyer)

2 kommentarer:

  1. Jag är imponerad över alla som kommer ihåg inledningar ordagrant! Här var flera fina, och flera som jag ju läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar faktiskt skriva upp den första meningen i nästan varje bok som jag läser i en anteckningsbok. Jag tycker det är roligt att läsa de senare ibland :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...