31 mars 2018

Kackerlackorna

Titel: Kackerlackorna
Originalets titel: Kakerlakkene (1998)
Författare: Jo Nesbø
Översättare: Per Olaisen
Serie: Harry Hole #2
Antal sidor: 371
Utgivningsår: 2007
Förlag: Pocketförlaget
Utläst: 22/3

Handling
En politisk skandal hotar när Norges ambassadör i Thailand hittas mördad på ett motellrum. Att statsministerns nära vän har foton på nakna småpojkar i sin portfölj får inte komma till allmän kännedom. På UD i Oslo vill man snabbt tysta ner mordet och i samråd med polisen skickas Harry Hole till Bangkok för att på ett diskret sätt hitta den skyldige. Väl på plats i den myllrande storstaden kämpar Harry för att vänja sig vid hettan, trafiken och ett liv utan alkohol.

För varje dag klarnar mystiken kring mordet allt mer det är något oroväckande som pågår i den norska kolonin i landet. Ljusskygga personer vill hindra att sanningen ska komma fram och Harry förstår att han måste vara allt annat än diplomatisk för att lösa fallet.


Tankar om titel och omslag

Jag gillar inte direkt kackerlackor och andra kryp, men som boktitel funkar det. Tycker inte att omslaget har speciellt mycket med boken att göra.

Mina tankar om boken
Mot slutet av förra året läste jag den första delen om Harry Hole och nu har jag tagit mig samman och läst den andra delen också. Enligt många så har böckerna blivit bättre längre in i serien, men för min del känns det lite för tidigt att uttala sig om det.

Jag tycker att Kackerlackorna är lite bättre än den första delen. Det känns som att berättelsen har ett bättre driv och jag tycker även att denna är mer spännande. Historien drar aldrig ut heller, utan tempot är ganska raskt och det är lätt att hänga med.

Även denna bok är ganska mörk, speciellt då den bland annat handlar som sexhandeln i Thailand och pedofiler. Det är inte direkt upplyftande läsning, men det är spännande. Dock så märks det att boken börjar ha en del år på nacken när det gäller teknik och liknande.

Harry Hole är en intressant karaktär att följa och det känns som att man bara nosat på ytan nu. Fast jag kan tycka det är lite jobbigt att hela tiden läsa om poliser som mår dåligt, men mycket fokus i Kackerlackorna ligger på själva mordfallet som tur är.

Jag har aldrig varit i Thailand, och inte vet jag heller om jag blir speciellt sugen efter att ha läst denna bok, men jag tycker författaren beskriver miljöerna väldigt bra. Det är lätt att se det framför sig och jag gillar humorn som kommer fram när Harry får bekanta sig med trafiken i landet.

Jag lyckas inte räkna ut vem mördaren är förrän mot slutet, jag ser inte ledtrådarna klart förrän det förklaras. Jag tycker det är roligt när författaren lyckas lura en och få en att misstänka helt andra personer.

Kackerlackorna var en riktigt spännande bok och nu ser jag riktigt fram emot att läsa nästa del.

3 bra saker med boken: miljön, tempot och att den är oförutsägbar

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Fladdermusmannen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...