22 juni 2013

Nick och Norahs oändliga låtlista

Titel: Nick & Norahs oändliga låtlista
Originalets titel: Nick and Norah´s infinite playlist (2006)
Författare: Rachel Cohn, David Levithan
Översättare: Hanna Larsson
Serie: -
Antal sidor: 198
Utgivningsår: 2009
Förlag: X Publishing
Läst: 19/6 - 20/6

Första meningen: "Dagen börjar vid midnatt."

Nick: Jag vet precis vad som kommer att hända och jag vet att jag måste göra någonting - vad som helst - för att förhindra det. Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger: "Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?"

Norah: Hon kommer rakt emot mig. Nej nej NEEEEEEEEEEEJ. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig.
   Pojkvän till undsättning!
   Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.

De möts vid midnatt. Sedan korsas deras vägar, igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig. 

Författarna har skrivit varsitt kapitel och det tycker jag är lite roligt och att man får se samma händelser ur olika perspektiv. Jag tycker att omslaget är ganska tråkigt och intetsägande, men innehållet är bra. En sak som jag tycker är roligt är att författarnas tack är skrivna som en låtlista.

Det är länge sen jag läste ungdomsböcker, men nu känner jag att det är dags igen. Nu kan jag ärligt säga att jag har saknat det och det kändes så härligt att få läsa ungdomsböcker igen! Det här är en ganska vuxen ungdomsbok, och det är inte mig emot. Boken finns dessutom som film med Kat Dennings och Michael Cera, den har jag själv och har sett den flera gånger. I vanliga fall brukar jag läsa boken först och sen se filmen, men den här gången blev det tvärtom. Tycker det är lite synd att jag såg filmen först, för nu hade jag ju redan bilder av karaktärerna.

Boken är kort, bara 200 sidor, och den  går snabbt och lätt att läsa. Jag gillar det enkla, ganska avskalade språket och jag känner verkligen med karaktärerna. Boken har en bra blandning av roligt och allvarligt. I boken finns det många låtar som det refereras till och även om jag inte känner till alla så gillar jag det.

Jag tycker att man ska läsa den här boken om man vill läsa en fin kärlekshistoria som utspelar sig under en natt med mycket musik och hångel.

Boktipsets estimerade betyg var 3.0 men jag ger boken 3.8.

Jag har inte läst fler böcker av dessa författare, men det kommer nog att bli fler.

2 kommentarer:

  1. Den här har man ju hört talas om en hel del... Kanske något att sätta upp på att-läsa-listan!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...