25 maj 2015

Hypnotisören

Titel: Hypnotisören
Originalets titel:-
Författare: Lars Kepler
Översättare:-
Serie: Joona Linna
Antal sidor: 571
Utgivningsår: 2009
Förlag: Albert Bonniers förlag 
Utläst: 17/5

Första meningen:"Som eld, precis som eld".

Handling
I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.

Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.

Mina tankar
Detta är en bok som jag har tänkt att jag ska läsa väldigt länge. Jag har hört mycket bra om Keplers böcker. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av den här boken, men den var inte riktigt som jag trodde att den skulle vara.

För det första hade jag trott att Hypnotisören skulle handla mer om poliskommissarien Joona Linna. Jag fick inte riktigt något grepp om honom, det kändes bara som att han dök upp någon gång ibland när man behövde en polis. Den handlade mest om Bark och jakten på en mördare. Själva mordgåtan tycker jag är ganska förutsägbar, men den är onekligen väldigt spännande och det var faktiskt svårt att lägga ifrån sig boken. Alla händelser var kanske inte så trovärdiga, men spänningen hölls vid liv ända tills de sista sidorna.

Vissa delar tycker jag är ganska otäcka och obehagliga att läsa. Jag tycker också att den är ganska blodig och rå ibland.

Boken innehöll väldigt många karaktärer och en del hade väldigt speciella namn, en del  karaktärer var inte heller speciellt relevanta för själva boken. Hypnotisören innehåller också onödigt många sidohistorier. Jag tror att boken hade varit minst lika spännande om man bara hade fokuserat på själva morden.

Jag kommer definitivt fortsätta läsa serien om Keplers serie, men jag hoppas att man i nästa bok får lära känna Joona Linna lite bättre.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare

Hypnotisören var min maj månads bok i Spänningsutmaningen 2015.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

10 kommentarer:

  1. Jag har läst de tre första i serien och tycker att Hypnotisören är i särklass bäst av dem. De andra har bara gått utför ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa fler böcker så vi får väl se vad jag tycker om dem :)

      Radera
  2. Jag har de tre första böckerna av Kepler, men de har ännu inte blivit lästa. Har däremot sett filmen som bygger på denna bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen, men jag tror att jag kommer ta och se den någon gång.

      Radera
  3. Jag tycker Keplers böcker bara bli bättre och bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du säger så blir jag verkligen ännu mer sugen på att läsa fler :)

      Radera
  4. Jag har läst alla Keplers böcker och gillar dem alla. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av Kepler!

      Radera
  5. Har läst några Kepler, men inte just denna. Lite blandad kvalité på böckerna, men oftast ganska spännande bladvändare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa de andra delarna också när jag får tid :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...