9 februari 2019

Dumplin'

Titel: Dumplin'
Originalets titel: Dumplin' (2015) 
Författare: Julie Murphy
Översättare: Carina Jansson
Serie: Dumplin' #1
Antal sidor: 348
Utgivningsår: 2016
Förlag: Lavender Lit
Utläst: 24/1

Handling
Willowdean, av sin mamma kallad Dumplin, har alltid trivts med hur hon ser ut. Ja, hon är tjock, men vad gör det? Hennes inställning till den perfekta bikinikroppen? En kropp iklädd bikini.

På sitt nya jobb möter hon Bo, en trevlig och enormt snygg privatskolekille. Klart att hon attraheras av honom. Vad som däremot förvånar henne är att han verkar gilla henne tillbaka. Will, som aldrig tidigare besvärats av sina valkar, och som gärna chockerar sin omgivning genom att kalla sig själv tjock, börjar plötsligt känna sig osäker. Och det stör henne. Så hon bestämmer sig för att vinna tillbaka sitt självförtroende och samtidigt visa alla i Clover City att hon minsann duger precis som hon är.


Tankar om titel och omslag

Inget att anmärka på här, gillar framförallt omslaget.

Mina tankar om boken
Detta är ytterligare en bok som jag har läst tillsammans med Camilla. Dumplin' har jag varit nyfiken på ett bra tag, men det är en sådan bok jag aldrig kommit mig för att läsa. Nu har den ju dessutom blivit filmatiserad, så nu är den äntligen läst.

I början hade jag lite svårt för bokens huvudperson och precis som vanliga människor har hon både bra och mindre bra sidor. I takt med att man läser mer blir Willowdean mer komplicerad och något som jag tyckte var det bästa med boken var hur man fick läsa om relationen till hennes mamma, men också hennes vänner. Det var inte sådär puttenuttigt, utan det fanns konflikter och problem som var mer eller mindre uttalade. Ytterligare en aspekt som jag uppskattade var att det inte erbjöds någon klar lösning och det öppna slutet, så det var inget lever-lyckliga-i-alla-dagar-slut.

Bokens huvudkaraktär är som sagt modell större, och jag tycker det kändes uppfriskande att läsa om henne och att hon dessutom ställer upp i en skönhetstävling och bryter mot det förväntade utseendet. Vidare får man också följa några andra tjejer som vågar ta steget. För mig känns det hela med skönhetstävlingar som ett ganska främmande koncept, men vet ju att det är väldigt stort i USA.

Allt som allt en intressant bok som väcker en hel del diskussioner och tankar.

3 bra saker med boken: relationerna, lättläst och bryter mot utseendenormen

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...