14 februari 2019

Iskalla ögonblick

Titel: Iskalla ögonblick
Originalets titel: -
Författare: Viveca Sten
Översättare: -
Serie: Morden i Sandhamn
Antal sidor: 333
Utgivningsår: 2017
Förlag: Forum
Utläst: 25/1

Handling
Viveca Stens bästsäljande deckarserie har satt Sandhamn och Stockholms skärgård på kartan och fått miljoner läsare att följa Nora Lindes och Thomas Andreassons äventyr. Men hur gick det egentligen till när Nora och Thomas lärde känna varandra? Hur kom det sig att Nora fick ärva den legendariska Brandska villan? Vilka hemligheter döljer sig i havsbandet för en oskyldig seglare och är det verkligen säkert att fira midsommar i skärgården?

Här skildrar Viveca Sten i en samling minideckare – både nyskrivna och tidigare publicerade – på ett nytt sätt de karaktärer som fängslat läsare i mer än trettio länder. Samtidigt som stämningen förtätas får vi lära känna fler individer som rör sig i skärgården liksom helt nya sidor av huvudpersonerna i Morden i Sandhamn. 

Med Sandhamn som utgångspunkt bjuds läsaren på nervkittlande historier med oväntade turer och upplösningar. Viveca Sten visar än en gång att ingen går säker i skärgården.


Tankar om titel och omslag

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om de nya omslagen. Titeln är helt okej, fast jag tycker inte att den har så mycket med boken att göra.

Mina tankar om boken
Viveca Stens böcker har jag tyckt om, det är underhållande och spännande deckare. Av flera anledningar hamnade jag efter i serien och nu tänkte jag göra ett försök att läsa ikapp. Jag vill ju läsa alla serier i rätt ordning, så jag bestämde mig för att även läsa denna "mellanbok".

Jag vet inte hur mycket den tillför till själva bokserien,men visst är det trevligt att få återse Thomas och Nora igen. Jag gillade verkligen att man fick läsa om deras första möte och hur de blev vänner. Sedan förekommer de inte alls i varenda novell, utan i en del är de endast omnämnda. Novellerna är lättlästa och flera av dem har också en del oväntade knorrar vilket jag uppskattar.

Jag upplevde det dock som att novellerna generellt är ganska långa,men som tur var så är de lättlästa så det går ändå ganska fort att läsa en novell. Hursomhelst ser jag fram emot att läsa nästa del i serien, ska försöka läsa den relativt snart.

3 bra saker med boken: lättläst, oväntade knorrar, spännande

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
I de lugnaste vatten
I den innersta kretsen
I grunden utan skuld
I natt är du död
I stundens hetta
I farans riktining
I maktens skugga
I sanningens namn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...