10 februari 2019

Min bokresa #25 - Sagor + folktro

Camilla på mitt bokintresse har en inläggsserie som kallas min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här veckan är temat sagor och folktro. 

Har funderat på denna fråga till och från idag, men jag kan inte säga att det är ett ämne som jag har läst mycket om. I många fall har jag nog snarare sett filmatiseringar. 

Astrid Lindgren är ju en klassiker, men jag vet inte om jag läst så mycket av henne. Jag var väldigt förtjust i Vi på saltkråkan när jag var liten och jag tror att jag några böcker ur den serien och likaså om Pippi Långstrump. Vet också att jag läste Mio min mio, men det enda jag minns från den är att den var väldigt sorglig. 

I skolan hade lärarna en del högläsning och där kommer jag ihåg att vi läste Bortbytingen av Selma Lagerlöf och så Den lilla flickan med svavelstickorna av HC Andersen som jag tyckte var så oändligt sorglig. 

För några år sedan läste jag också hela Narnia-serien som jag tycker har en del sagoelement. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...