2 december 2014

Downton Abbey säsong 5


Handling
I seriens femte säsong, som utspelar sig år 1924, återkommer våra mycket älskade karaktärer i den magnifika miljö som är Downton Abbey. Medan de ställs inför nya utmaningar förblir familjen Crawley och tjänarna som arbetar hos dem oskiljaktigt sammanlänkade. En ny Labour-regering inleder förändringar som känns i hela landet och livet på Downton lämnas inte oberört. Robert, Mary och Branson måste tillsammans hantera de nya förutsättningarna för att säkra godsets framtid åt kommande generationer. Då Branson ser sig själv spela en mer avgörande roll på Downton än någonsin tidigare kan han inte undvika att ifrågasätta sin plats i den här världen. Mary accepterar äntligen att hon skulle vilja gifta sig igen, men kommer hon någonsin att kunna bli lika lycklig som hon var med Matthew? Samtidigt lider Edith, som fortfarande inte hört något nytt om sin älskade Gregson, under bördan av sin fruktansvärda hemlighet. En trappa ner börjar tjänarna tänka på vilka effekter samhällsförändringarna  kan komma att få på deras arbetsliv. Medan Daisys sinne öppnas för nya möjligheter får fru Patmore ångest över sådana nya och osäkra vägar. Anna och Bates har ridit ut många stormar och börjar äntligen att planera sin framtid. Men kommer de verkligen kunna gå vidare trots sin väldigt smärtsamma historia,eller kommer hemligheter i det förflutna återigen att hota deras chanser att någonsin kunna bli lyckliga?

I huvudrollerna ses Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Raquel Cassidy, Brendan Coyle, Tom Cullen, Michelle Dockery, Kevin Doyle, Joanne Froggatt, Lily James, Rob James-Colliér, Allen Leech, Phyllis Logan, Elizabeth McGowern, Sophie McShera, Lesley Nicol, Julian Ovenden, David Robb, Maggie Smith, Ed Speelers och Penelope Wilton. 


Säsong 5 hade 8 avsnitt och sändes i SVT. 


Mina åsikter 

Jag gillar Downton Abbey och jag tycker faktiskt om det lite långsamma tempot. Jag gillar att det finns både glädje och sorg i serien. Bitvis tycker jag också att det finns humor. Den femte säsongen tycker jag är minst lika bra som de andra och jag gillar hur alla karaktärer växer fram. Jag tycker till exempel att Molesley har växt väldigt mycket som karaktär och jag gillar hans spirande relation med Ms Baxter. Jag tycker också om Carson och Mrs Hughes tillsammans. Jag måste bara säga att jag älskar farmodern, spelad av fantastiska Maggie Smith. Jag älskar hennes alla syrliga kommentarer och hur hon sätter det unga folket på plats!

Nu kommer vi till det som jag tycker mindre om, jag är väldigt less på Anna och Mr Bates, det är bara tröttsamt tycker jag. De har alltid någon typ av problem, när de har klarat sig igenom ett så dyker att annat upp. Jag tycker inte heller om deras relation, det känns som att något är fel och att det inte riktigt stämmer. Jag tycker inte heller om Marys jakt på en ny make, det blir också tröttsamt och det blir ett besvärligt triangeldrama som jag inte gillar. Jag har svårt för lady Edith, vissa stunder tycker jag om henne och andra stunder har jag väldigt svårt för henne. Jag kan förstå henne att hon vill ha sin dotter nära sig, men det är ingen bra lösning och det märker man snabbt.

Det märks att tiderna förändras på Downton och jag tycker det är bra att de inte är helt immuna mot de förändringar som skedde på 20-talet. Det ska bli intressant att Downtons Abbeys julspecial och den sjätte säsongen.






2 kommentarer:

  1. Längtar också efter julspecialen och sjätte säsongen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli spännande att se vad som händer! De är ju bra på att chocka en! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...