14 mars 2017

Nyfiken på: Alla borde vara feminister

Ett tag har jag ju haft Länktisdag på tisdagarna, men den senaste tiden har jag bara känt mig stressad av det momentet och känt ,mig pressad att hitta saker att visa upp. Nu har jag tänkt börja med något annat och se hur det funkar. Det kommer gå till som så att jag varje tisdag visar upp en bok som jag har som TBR/Want to Read och varför jag vill läsa den. Ett sätt att visa upp böcker som jag skulle ville läsa och kanske blir jag påmind om de böckerna också.

Först ut är Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie.

Handling
Första gången Chimamanda Ngozi Adichie blir kallad feminist är hon fjorton år. "Det var inte någon komplimang. Det hörde jag på tonen - det var en ton som hade passat ett yttrande som: >Du är ju för terrorism.<"

Chimamanda bestämmer sig för att göra ordet till sitt. "Alla borde vara feminister" är hennes personliga och inspirerande upprop för feminism som angår oss alla och som lyfter blicken ut mot världen. Texten är från början ett bejublat TED-talk som setts av över två miljoner människor på Youtube, och som samplats av Beyoncé i låten "***Flawless".


Varför jag vill läsa den
Jag har ju läst En halv gul sol av henne tidigare i år och jag älskade verkligen den boken. Därför har jag ju också blivit mer intresserad av att läsa hennes andra böcker också. Den här boken delades ju också ut till elever i gymnasiet och man kan ju alltid hoppas på att folk faktiskt läste den.

Jag har sett hennes Ted-talk som är baserad på boken, och det är verkligen ett starkt tal. Även hennes andra Ted-talk kan rekommenderas.

Jag är riktigt sugen på att läsa den här lilla viktiga boken och jag hoppas att jag ska göra det snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...