6 april 2019

Mästaren och Margarita

Titel: Mästaren och Margarita
Originalets titel: Мастер и Маргарита (1967)
Författare: Michail Bulgakov
Översättare: Lars-Erik Blomqvist
Serie: -
Antal sidor: 376 
Utgivningsår: 1988
Förlag: AWE/Gebers
Utläst: 14/3

Handling
En vacker vårkväll kommer en främling till Moskva. I sitt sällskap har han en märklig schackrutig figur med jockeymössa, en naken blodtörstig kvinna och en jättelik sotsvart katt som röker cigarr och skjuter pistol. Genast börjar de mest oförklarliga och katastrofala saker hända.

Folk försvinner eller är som förbytta och hela staden tycks förtrollad. Men mitt i denna häxkittel finns också den egendomlige man som kallas Mästaren och som till sist förenas med sin älskade Margarita.


Tankar om titel och omslag
Jag fick tag i en äldre utgåva och jag påstår att det finns finare omslag till boken idag. Titeln är ju en klassiker.

Mina tankar om boken
Tillsammans med Camilla bestämde vi oss för att läsa böcker från olika länder och när vi kom till Ryssland bestämde vi oss för denna. Jag har noll erfarenhet av rysk litteratur och absolut inte klassiker så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Något som jag däremot förknippar med den ryska litteraturen är många namn, vilket också förekommer i denna.

Det gick över förväntan att hålla reda på alla namn måste jag säga! Mästaren och margarita är en väldigt märklig berättelse och det är svårt att skriva ihop mitt omdöme av den. På sina relativt få sidor hinner mycket hända och den är också svår att genrebestämma. Den hinner både med filosofi, psykologi, fantasy och oväntad humor.

Boken var lättare att läsa än vad jag trodde. Överlag tyckte jag att den andra delen var bättre då man fick lära känna Margarita, det var den delen som var mest intressant och engagerande. Jag upplever också som att boken känns ganska tidlös på något sätt.

Jag tänker inte ens ge mig in på att försöka analysera Mästaren och margarita, det överlåter jag åt experter, men jag tyckte det var underhållande att få läsa om främlingens upptåg tillsammans med hans kumpaner och de folk som kom i hans väg.

Jag är förvånad över att den överhuvudtaget gavs ut i dåvarande Sovjet, då den innehåller en hel del kritik mot regimen och dessutom handlar om religion.

Jag tycker kanske inte att Mästaren och margarita är en fantastisk bok, men den var intressant och jag är glad att ha läst den. Jag blev inte heller avskräckt från rysk litteratur.

3 bra saker med boken: märklig, underhållande och intressant

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författaren
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...