20 april 2019

Obsidio

Titel: Obsidio
Originalets titel: -
Författare: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Översättare: -
Serie: The Illuminae Files #3
Antal sidor: 615
Utgivningsår: 2018
Förlag: Rock the Boat
Utläst: 1/4

Handling
Kady, Ezra, Hanna, and Nik narrowly escaped with their lives from the attacks on Heimdall station and now find themselves crammed with 2,000 refugees on the container ship, Mao. With the jump station destroyed and their resources scarce, the only option is to return to Kerenza—but who knows what they'll find seven months after the invasion?

Meanwhile, Kady's cousin, Asha, survived the initial BeiTech assault and has joined Kerenza's ragtag underground resistance. When Rhys—an old flame from Asha's past—reappears on Kerenza, the two find themselves on opposite sides of the conflict.

With time running out, a final battle will be waged on land and in space, heroes will fall, and hearts will be broken.


Tankar om titel och omslag
Jag var tvungen att googla vad titeln betyder, men vet inte om jag blir så mycket klokare ändå. Gillar omslagen till denna serie väldigt mycket, väldigt snygga och coola.

Mina tankar om boken
Vad skönt att äntligen få läsa ut en serie! Även denna avslutande del lästes tillsammans med Camilla.

Jag var ganska spänd på hur avslutningen av denna serie skulle se ut. Jag har ju tyckt mycket om de tidigare böckerna. Det har känts väldigt nytt och annorlunda med hur boken är berättad och det tillför det lilla extra.

Vid det här laget har vi ju lärt känna Nik, Hannah, Ezra och Kady så väl man kan göra genom olika rapporter och dokument. I den här delen introduceras vi också till Kadys kusin Asha och hennes ex. I början tyckte jag det var lite besvärligt att även dessa karaktärer skulle vara med, men det blev bättre mot slutet. Rent generellt tyckte jag bättre om delarna som utspelades på Mao.

Vad jag tycker är intressant med denna serie är hur författarna inte varit rädd för att ta död på människor och visar upp vilka fasor som kan förekomma i krig. Även om detta är fiktion så är det ju inte helt taget ur luften och mycket känns igen.

Obsidio är väldigt lättläst och det går fort att läsa de dryga 600 sidorna och det är en passande och fin avslutning på hela äventyret.

Återigen ställer jag mig frågande till varför böckerna inte översätts till svenska, tror som sagt att det finns många som skulle uppskatta dem.

3 bra saker med boken: avslutningen, lättläst, spännande

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Illuminae
Gemina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...