17 april 2019

Tv-serie: Orphan Black säsong 1

Handling
Orphan Black follows outsider, orphan and street-wise chameleon Sarah. After witnessing a woman's suicide, Sarah assumes the stranger's identity - who happens to look just like her. Expecting to solve all her problems by cleaning out the dead woman's savings, Sarah is instead thrust headlong into a kaleidoscopic mystery as she realizes the dizzying truth - she and the dead woman are clones. As Sarah searches for answers, she discovers the chilling fact that there are more people like her out there - genetically identical individuals who were planted in unsuspecting birth parents and nurtured in completely different circumstances. With no idea who created the clones, she'll need to discover the reason in a hurry as an assassin is killing them one by one.

Den första säsongen har 10 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Tatiana Maslany, Jordan Gavaris och Maria Doyle Kennedy.

Jag såg klart säsongen 2 april.

Mina tankar
Det här var en serie som jag inte visste så mycket om innan jag började se den, annat än att den hade fina omdömen.

För det första måste jag berömma skådespelarna, speciellt Maslany som porträtterar flera av karaktärerna. Alla karaktärerna är olika, vilket gör det hela än mer imponerande. De övriga skådespelarna gör det också bra, men Maslany gör det bäst tycker jag.

Handlingen går i hög fart, det är spännande mest hela tiden. Serien tar också upp en del kring vetenskap och vilka gränser som finns. Temat känns ju kanske mer aktuell idag. Jag vill inte berätta alltför mycket om vad som händer, annat än att det är riktigt bra.

Orphan Black är trots allt en ganska mörk serie, men det finns en sorts mörk humor som jag uppskattar. Ett särskilt avsnitt är nästan lite farsaktigt, samtidigt som det är bra, underhållande men också för handlingen framåt.

Varje avsnitt slutar också med en cliffhanger så intresset hålls vid liv hela tiden. Så nu vill  jag snart se fortsättningen.

Orphan Black rekommenderar jag starkt, för mig var det en riktig lyckträff.

 

2 kommentarer:

  1. Måste se klart sista säsongen, den ligger och väntar på Netflix. Håller med annars, Tatiana Maslany är otroligt bra, och hon blir bara bättre för varje säsong! Serieskaparna blir också bättre och bättre på att låta klonerna interagera med varandra, vissa grejer är så snygga att man nästan måste spola tillbaka och se scenerna igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt att serien fortsätter vara lika bra, om inte bättre!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...