24 oktober 2015

Badortsmysteriet

Titel: Badortsmysteriet
Originalets titel: Peril at End House (1932)
Författare: Agatha Christie
Översättare: Helen Ljungmark
Serie: Poirot
Antal sidor: 238
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bookmark 
Utläst: 13/10

Första meningen: "Jag tror knappast att det finns någon badort i södra England som är lika pittoresk som St. Loo".

Handling
Detektiven Hercule Poirot befinner sig tillsammans med sin vän Arthur Hastings på semester i den sommaridylliska badorten St. Loo vid Cornwalls kust. Där lär de känna den unga godsägarinnan Nick Buckley, som råkat ut för en rad mystiska olyckshändelser. Kort därefter hittas Nicks släkting Maggie mördad – iklädd Nicks sjal. Någon är utan tvekan ute efter godsägarinnans liv. Men vem? Och varför?

Mina tankar
Tidigare i år har jag läst 2 böcker av Christie och jag måste säga att jag verkligen tycker om hennes böcker. Jag har verkligen återupptäckt henne! Nu kommer ju också flera av hennes böcker i nyutgåvor så då är det ju lite extra roligt att läsa dem.

I Badortsmysteriet är Poirot verkligen i högform och jag älskar hans samspel med Hastings och dialogen dem emellan. Poirot är verkligen speciell och jag gillar hans verkligen hans självgoda kommentarer om sig själv. Sen så tycker jag också om miljön som boken utspelar sig och hur Poirot nystar i mordgåtan.

Det som jag tycker är så härligt med Agatha Christies böcker är att jag aldrig har någon aning om hur allt ska sluta. Mordgåtorna är så kluriga och jag gillar verkligen att bli överraskad. Badortsmysteriet innehöll verkligen en hel del överraskningar och slutet var verkligen oväntat!

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Poirots jul
Och så var de bara en


HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

Badortsmysteriet var min oktober månads bok i Spänningsutmaningen.

8 kommentarer:

  1. En dos av Poirot är alltid trevligt! :)

    SvaraRadera
  2. Är sugen på att läsa lite Agatha Christie snart. Var ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är riktigt mysigt att läsa böcker av henne ibland :)

      Radera
  3. Jag läste Agatha Christie mycket för 30 år sedan, men har precis bestämt mig för att återuppleva henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att man kan uppskatta hennes böcker vid omläsningar också :)

      Radera
  4. Har också "återupptäckt" Christie. Poirot och Hasting är verkligen en förträfflig samarbets-combo. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...