21 oktober 2015

Half Bad: Det mörka ödet

Titel: Half Bad: Det mörka ödet
Originalets titel: Half Wild (2015)
Författare: Sally Green
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Half Bad #2
Antal sidor: 381
Utgivningsår: 2015
Förlag: Semic 
Utläst: 10/10

Första meningen: "En korsnäbbs läte".

Handling
Nathan har fått sina tre gåvor och hans kraft har vaknat. Men det är en främmande, monstruös förmåga som han inte kan styra. Gång på gång vaknar han upp, blodig och med minnesluckor. Han måste lära sig att kontrollera odjuret inom sig innan det går för långt.

Han är fortfarande jagad av myndigheterna. Och på något sätt måste han lyckas rädda sin stora kärlek Annalise, som är fånge hos fienden.

Kriget mellan vita och svarta häxor blir bara värre, och när en grupp rebeller går samman mot de vita häxorna dras Nathan in i kampen. Men kan han lita på rebellerna? Kan han ens lita på sig själv?


Mina tankar
Jag hade glömt en del från den första delen, men jag tyckte ändå det gick fort att komma in i boken. På vissa sätt tycker jag den här är mer lättläst och spännande. Den har ett bättre tempo. Något som jag fortfarande slås av är att Half Bad är en otroligt mörk och blodig bok för att höra till ungdomsböcker.

Omslaget och titeln till den här andra delen i serien kan diskuteras. Tycker det är lite tråkigt att den har nästan samma titel som den förra delen och jag är väl inte sådär jätteförtjust i omslaget.

Jag tycker bättre om karaktärerna, men jag har väldigt svårt för Annalise. Jag blir inte riktigt klok på vilken sida hon står på och jag stör på mig på hur Nathan idoliserar henne och inte ser hennes brister.

Jag tycker man fick lära känna Nathan bättre och det är intressant att läsa om hans konflikter mellan hans svarta och vita sida. Kärlekstriangeln tycker jag känns väldigt onödig om jag ska vara ärlig. Kriget mellan de svarta och vita häxorna är intressant nog för att jag ska vilja läsa vidare och med tanke på hur Half Bad: Det mörka ödet slutade ser jag fram emot att läsa nästa del.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Half Bad: Ondskans son

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...