25 oktober 2015

En smakebit på søndag: Flugornas herre


Det är söndag igen och dags för en smakebit på søndag på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Utmaningen går ut på att man delar med sig av några meningar ur boken man läser just nu. Idag så vikarierar Astrid Terese

Jag jobbar i helgen, men jag är ledig nu några timmar och passar på att vara med i en smakebit på søndag. 

Jag håller på med två böcker just nu, men jag har snart läst ut de båda två. Den bok som jag tänkte dela med mig av är Flugornas herre av William Golding. Jag har bara ett kapitel kvar, så den läser jag nog ut ikväll efter jobbet. 

Smakebiten kommer från sidan 179.

Ralph låg inne i ett snår och begrundade sina blessyrer. Han hade ett stort blåmärke på högra sidan av bröstet och ett svullet och blodigt sår där spjutet hade trängt in. Håret var fullt av skräp och oredigt som klängena på en slingerväxt, och överallt hade han skråmor och blåmärken efter sin flykt genom skogen. 







30 kommentarer:

  1. Flugornas herre... en riktigt bra, men skrämmande bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen skrämmande! :) Och faktiskt ganska bra också, den växer verkligen under läsningens gång!

      Radera
  2. Det er en bok jeg ikke har lest, men som jeg tenker jeg virkelig burde lese. Der er noen av dem :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt väldigt intressant så den är definitivt värd att läsa :) Ha en fin söndag!

      Radera
  3. Oj, det är verkligen länge sen jag läste den boken. Vore kanske dags för en omläsning! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle säkert upptäcka en hel del nytt om man läste om den :) Trevlig söndag!

      Radera
  4. Dette er en god gammel klassiker! IKke dumt å lese om igjen slike bøker. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassiker tycker jag är riktigt roligt att läsa ibland :) Ha en fin söndag!

      Radera
  5. länge sedan en läste den. minns tydligt den skrämmande känslan tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början tyckte jag inte att den var speciellt skrämmande, men NU är den riktigt skrämmande :)

      Radera
  6. Den här boken gjorde enormt stort intryck när jag läste den i tonåren! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att den verkligen fick mig att tänka och reflektera och det är ju bra :) Detta är en bok som man kommer komma ihåg :)

      Radera
  7. Det här är en klassiker som jag ännu inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Denna har jag inte läst men jag har sett filmen för länge sedan. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde kolla upp filmen, själva boken var faktiskt rätt så bra :)

      Radera
  9. Rätt länge sedan den lästes, men minns den som riktigt bra, otäck och tänkvärd handling. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen tänkvärd på många olika sätt :)

      Radera
  10. En klassiker jag läste om för ett tag sedan. tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flugornas herre kommer jag nog komma ihåg rätt så länge :) Den fick mig verkligen att tänka :)

      Radera
  11. gammal goding, tack för smakbiten, vackert omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, omslaget är verkligen passande för boken :)

      Radera
  12. En klassiker som jag varit lite osäker på om jag läst, men tror inte att jag läst nu när jag ser smakbiten. Den vill jag läsa! Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktisk riktigt bra! Den är verkligen tänkvärd och intressant!

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Den här var det länge sedan jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt riktigt nöjd över att ha läst den. Det är en bok som jag kommer komma ihåg länge :)

      Radera
  14. Läste den här för några veckor sedan, tyckte den var okej, men blev inte helsåld...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte bokens språk var lite för segt, men själva handlingen tyckte jag var riktigt intressant. Dessutom tyckte jag den var väldigt tänkvärd och man kan se boken ur många olika perspektiv :)

      Radera
  15. Det här är en bok jag känner att jag borde läsa någon gång.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...