31 oktober 2015

Flyga drake

Titel: Flyga drake
Originalets titel: The Kite Runner (2003)
Författare: Khaled Hosseini
Översättare: Johan Nilsson
Serie:-
Antal sidor: 294 (e-bok)
Utgivningsår: 2013
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utläst: 26/10

Första meningen: "Jag blev den jag är idag en kall, solig dag vintern 1975, när jag var tolv år gammal".

Handling
Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han.
När Sovjetstyrkor invaderar Kabul och Amir och hans far flyr landet för att skapa sig ett nytt liv i Kalifornien tror Amir att han har gjort sig fri från sitt förflutna. Men han kan inte lämna minnet av Hassan bakom sig.


Mina tankar
Flyga drake är en bok som jag har tänkt läsa väldigt länge och jag är så glad över att jag äntligen har gjort det! Många har verkligen hyllat den och jag var lite orolig när jag började läsa den. Det hade jag inte behövt!

Flyga drake är verkligen helt fantastisk och den är så vackert skriven och har ett så lätt språk. Jag var fast redan efter de första två sidorna och jag hade väldigt svårt för att sluta läsa den. Detta är ju den första boken jag läst av Hosseini (definitivt inte den sista!) och han är verkligen en duktig berättare. Jag kan se alla miljöerna framför mig, känna lukten och smaken av det han beskriver. Jag är helt blown away av honom som författare!

Jag tror aldrig att jag har läst någon bok som utspelar sig i Afghanistan tidigare och jag tycker det är lite kul att läsa böcker som inte bara utspelar sig i de mest kända länderna. Jag gillar verkligen bilden av Afganistan som Hosseini målar upp och hur krigen har förändrat landet och att ett helt kulturarv har förstörts. Dessutom skildras krigets många olika konsekvenser på ett sätt som gör det extremt tydligt.

Jag har sett att en del har klagat på boken för att den innehåller så få kvinnor, men det stör inte mig speciellt mycket. Detta är en far-son roman och handlar mycket om relationerna mellan far/son/bröder och vänskap.

Det finns inte tillräckligt med ord för att jag ska kunna beskriva hur bra Flyga drake är. Det enda jag kan säga är att om ni inte har läst så se till att göra det!

Betyg: 5/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Khaled Hosseini ingår i min Boktolva.

4 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med, den är fantastiskt bra. Jag har också läst Tusen strålande solar (bra, men inte riktigt lika bra) men har inte läst Och bergen svarade. Än. Men planerar att läsa även denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer definitivt att läsa hans andra böcker också!

      Radera
  2. Kul att du gillade den. Detta är en av mina favoritböcker, så himla bra och gripande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker starkt att Hosseini kommer bli en av mina favoritförfattare :) Ser fram emot att läsa hans andra böcker :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...